Fysik

Strømning gennem rør system

29. oktober 2017 af TeamFinal (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej hjælpere! Jeg sidder med en opgave ang. strømninger gennem et rørsystem, hvoraf 1 af rørene har 0,5 i modstand hvor alle de andre har 1.. jeg synes denne opgave er utroligt besværtligt formuleret og jeg har prøvet i2  dage nu at komme videre.. jeg har løst opg. 1 og lavet de 8 ligninger, med stigende indicier fordi de foreslår det, og jeg har også lavet 3 kirchoffsligninger i opg 2, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvaf jeg skal gøre herfra mht at sætte det ind i matrix.. kan i hjælpe? 

Vedhæftet fil: Tema2_Væskestromning.pdf

Svar #1
29. oktober 2017 af TeamFinal (Slettet)

Det her er mine svar så far skrevet i hånden, jeg beklager skriften

Brugbart svar (0)

Svar #2
29. oktober 2017 af hesch (Slettet)

Jeg kan ikke overskue dit skrevne.

Du skal opstille 3 ligninger med 3 ubekendte:

https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1784128

Svar #3

3 ubekendte? i de her ligninger har jeg godt nok mange :( jeg har lgie skrevet det rent og større, håber du kan læsedet nu

Vedhæftet fil:coseup.jpg

Svar #4

hov der mangler = 0 på den sidste'

Brugbart svar (1)

Svar #5

Der er 5 knudepunkter hvori du skal finde trykkene ( spændingerne ).

Trykken i Pa og Pb er opgivet i opgaven.

Så er der 3 ubekendte tilbage, hvilket kræver tre ligninger der opstilles for hver af de resterende 3 knudepunkter.

Betragt et knudepunkt ad gangen, og opstil en ligning for dette, det er helt systematisk.

Brugbart svar (1)

Svar #6

PS:  Du bør vise en tegning med valgte retningspile, ellers kan man ikke følge med.

I din første ligning skriver du fx "I23", men den skal omskives ved:

I23 = ( P2 - P3 ) / R23

Dette gøres for alle dine skrevne strømme.

Svar #7

Tak for svar! - mht. retning, så går strømmen vel gennem alle 3 rør fra starten af, men med dobbelt så meget kraft fra p1 til p2 da modstanden er halv så stor ikke? så jeg forstår ikke hvad du mener med retningspile i det her tilfælde, med mindre man gør ud fra at al strømmen går gennem 1 punkt og videre til resten

Brugbart svar (1)

Svar #8

Der er rigtig mange tilfælde indenfor fysik, hvor man regner med fortegn for retninger, fx:

- Resulterende kræfter
- hastigheder
- og her strømme

Når man angiver at en elektrisk strøm er +5A i èn retning, kan man jo lige så godt angive at dem er -5A i den modsatte, blot er man nødt til samtidigt at angive hvilken retning, der regnes som den positive, ellers giver det ingen mening.

I #3 har du jo selv sat fortegn på strømmene. Hvad forstås her ved  +I23 , hvis du på en tegning ikke viser hvilken retning du har valgt som den positive? Uden valgte positive retninger, vist på en tegning, kan man jo ikke følge med i, om dine ligninger er opstillet med rigtige fortegn.

Du skal vælge positive retninger, og følge dem slavisk ved opstilling af ligninger, ellers virker KIrchhoffs strømlov ikke. Jeg forstår slet ikke at du kan opstille ligningerne med rigtige fortegn, uden at have valgt positive retninger.

Vis dem:  De er en vigtig del af dokumentationen.

Svar #9

Nu giver det mening for mig! det fordi jeg har haft det inde i mit hovede nemlig, men nu blev ejg i tvivl fordi jeg havde ikke tænkt over at en strøm kun kan gå én vej (som det jo selvfølgelig kun kan..) så jeg har prøvet atvælge den rigtige strømning nu og visualiseret den, kan du fortælle mig om det her er den rigtige måde at anskue strømmen på?

Vedhæftet fil:UDklip 2.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #10

Jamen der er ikke nogen "rigtig" måde. Der er frit valg.

Hvis en retningspil vælges modsat den retning, som strømmen rent faktisk løber, bliver resultatet af strømmen blot negativt. Det gør ikke noget, det er ok. Man kan vende strømmen i hovedet.

Men uden vedtagne positive retninger kan man slet ikke opstille ligningerne med konsekvente fortegn, og resultatet bliver forkert.

Svar #11

Hold da op jeg har forvirret mig selv meget mere end nødvendigt... det er altså en stor hjælp så tusind tak!

Svar #12

Jeg har dog et spørgsmål til, for nu skal jeg reducere en totalmatrix a ligningerne, og jeg er i tvivl om det ser rigtigt ud. det er opg. 3 i følgende dokument

Svar #13

de 3 værdier jeg får ude i højre side, er de ensbetydende med trykket omkring punkterne? jeg får at vide det er forkert i min maple test :(

Svar #14

Hov undskydl manglede at sende mit dokument!

Vedhæftet fil:Tema 2 v1.pdf

Skriv et svar til: Strømning gennem rør system

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.