Tysk

tysk, komma

30. oktober 2017 af annomumie - Niveau: 8. klasse

Hvordan er kommareglen på tysk? Er den ligsom på dansk?

Hvordan ved man at det hedder der, die eller das? Er der ikke en nem måde, man kan huske det på?


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. oktober 2017 af Smut1

Kommareglerne er ikke de samme på dansk og tysk, men det er ikke noget, man behøver at være opmærksom på for at få 12 i tysk på b-niveau i gymnasiet. Og da du kun går i 8. klasse, ville jeg ikke fokusere på det i nu, hvis jeg var dig.

Der er mange forskellige regler, man kan benytte, når man skal huske, hvilken bestemt artikel (der, die og das) der skal anvendes. De regler har dog aldrig fungeret for mig. Mit råd vil være at slå det op hver gang. Desuden gør øvelse mester, og på et tidspunkt kan du høre det (bl.a. ud fra associationer og ordets opbygning)


Brugbart svar (0)

Svar #2
31. oktober 2017 af Stygotius

De to vigtigste tyske kommaregler er den der siger at to hovedsætninger der forbindes med "und" elle "oder", ikke adskilles med et komma (som  på dansk) og desuden den der siger at man har et komma foran visse infinitivkonstruktioner. (Ich habe alles getan, eine Lösung des Problemes zu finden)

Hvis du give mig din mailadresse, kan jeg sende dig en oversigt jeg  har lavet, over hjælperegler der kan bruges til at afgøre om et navneord er han-, hun- eller intetkøn på tysk. Skriv til [email protected]  


Skriv et svar til: tysk, komma

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.