Matematik
Matematik
Hej skal lave den her uden hjælpemidler.
Jeg kan ikke finde ud af den.
tak på forhånd :)
Svar #2
01. november 2017 af Mathias7878
Se evt tråden
https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1786024
Svar #4
01. november 2017 af fosfor (Slettet)
løs to ligninger med 2 ubekendte:
f'(2) = 0 og f(2) = 2
mht. a og b
Svar #5
01. november 2017 af MatHFlærer
Ja, du har f(x)=ax3+bx2 og den kan du differentiére sådan så du får f'(x)=3ax2+2bx. Du kender punktet A(2,2) for f(x), der hvor punktet er, er jo et lokalt ekstremumspunkt, så f'(x) har faktisk nulpunkt der. Altså det du egentlig skal er at løse to ligninger med to ubekendte
og
Svar #6
01. november 2017 af marie9999 (Slettet)
Hvordan løser man en ligning med to ubekendte? Og kan du evt. vise det fra trin til trin? har nemlig svært ved det
Svar #7
01. november 2017 af Mathias7878
Man kan benytte substituionsmetoden, hvor man først isolerer den ene ubekendte og derefter bruger den til at bestemme den anden ubekendte, f.eks. kan du isolere b i den første ligning og så indsætte det udtryk, du får b til at være lig med i den anden ligning og på den måde isolere a i den anden ligning
Svar #8
#6 ellers, lige store koefficienters metode. Anbefaler dog substitutionsmetoden. Læs mere her: http://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/ligninger/to-ligninger-med-to-ubekendte mine ligninger kan skrives som:
og
og bum. Isolér
i begge ligninger og find
. Når du har fundet
så indsæt den i en af ligningerne og find
Svar #12
#9 og det fedeste er, at du har valgfrihed for at vælge hvilken en af ligningerne du vil bruge til at bestemme , hvis du vælger min metode. Det er bare herligt. :-) evt. kan du skrive hvad
og
så vi kan verificere det
Svar #13
01. november 2017 af Margna (Slettet)
Jeg har isoleret 4b i begge ligninger.
hvad skal jeg nu?
Svar #14
Sæt ligningerne sammen :)
-12a=2-8a
find a. Når du har fundet a, så indsætter du a i en af ligningerne fra tidligere og bestemmer b. :-)
Svar #15
når man sætter ligningerne sammen er der så noget man skal isolere?
Svar #18
ej undskyld, men har virkelig svært ved det. Dividere man med -12 på begge sider, kan man divider 2-8a med -12? :/
Svar #20
hvad gør jeg så nu? er det korrekt?