Matematik

Beregn mindst mulige diameter

07. november 2017 af suzukirace - Niveau: A-niveau

Se billede :) 

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. november 2017 af peter lind

Send hele opgaven. Det er ellers uforståeligt

Svar #2
07. november 2017 af suzukirace

Her er hele opgaven, har dog lavet de andre opgaver

Brugbart svar (0)

Svar #3

Svar #4

Ja netop, og det er altså opgaen d) som jeg har problemer med

Brugbart svar (0)

Svar #5

Du beregner den mindste afstand mellem de to ben. Her er z koordinaten ligegyldig. Den er det samme for begge ben. Du bruger afstandsformlen for 2 punkter. Beregn den som funktion af t1 of t2 hvor t1 og t2 er parametereren for ben 1 og ben 2. Derefter finder du de partielle afledede af funktionens i anden potens med hensyn til t1 og t2 og sætter dem lig 0 det . Det giver to ligninger med to ubekendte Partielle  afledede vil sige med hensyn til t1 vil at du differentiere normalt med hesyn til t1 men holder t2 fast. tilsvarende for t2

Svar #6

Jeg har fundet afstanden mellem de to ben nu. Men forstår ikke hvad du mender med "Derefter finder du de partielle afledede af funktionens i anden potens med hensyn til t1 og t2 og sætter dem lig 0 det . Det giver to ligninger med to ubekendte Partielle  afledede vil sige med hensyn til t1 vil at du differentiere normalt med hesyn til t1 men holder t2 fast. tilsvarende for t2"

Svar #7

Altså jeg skal lave sætte de bens punkter som to ligninger der begge giver 0? 

Brugbart svar (0)

Svar #8

Lad afstanden i anden potens være f(t1, t2)

Så skal du beregne df/dt1   hvor du betragter t2 som en konstant

Tilsvarende skal du beregnne df/dt2  hvor du tilsvarende holder t1 konstant

Løs derefter ligningerne df/dt1 = 0 og df/dt2 = 0

Du kan godt lade være med at med bruge afstanden i 2 potens, men det bliver lidt nemmere på den måde

Svar #9

Vi enige om at t1= (6,2,0) og t2= (4,6,9)... Så skal jeg lade afstanden i anden potens være f=(6,2,0), (4,6,9)??? og skal beregne df/dt1? Er rigtigt glad for dine svar, men jeg forstår det simpelthen ikke når du ikke sætter nogle værdier på :/ VIlle virkelig hjælpe meget

Brugbart svar (0)

Svar #10

det er ikke korrekt afstanden i anden potens er (2+5t1-x(t2) )2 + (3+3t1-y(t2) )2+ (8+9t1-z(t2))2 her er x(t2), y(t2). z(t2) de tilsvarende parameterværdier for ben 2. Det er denne funktion du skal differentiere med hensyn til t1 og t2

Svar #11

Så jeg skal differentierer funktionerne (2+5t1-x(t2) )2 + (3+3t1-y(t2) )2+ (8+9t1-z(t2))2? 

Brugbart svar (0)

Svar #12
07. november 2017 af Soeffi

#11 Du skal formodentlig finde afstanden mellem to vindskæve linjer, b1 og b2, i rummet. 

Linjen b1 er givet ved en parameterfremstilling og b2 er givet ved, at den går gennem to punkter.

Skriv et svar til: Beregn mindst mulige diameter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.