Matematik

SIR model om pesten i 1711

15. november 2017 af HvadErNuDet - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg er i gang med at forberede mig på SRP, og har valgt at skrive om pesten i København 1711.

Jeg vil bruge SIR-modellen til at beskrive epidemiens udvikling - Tallene som jeg bruger ses den vedhæftede fil. 

Skal man blot estimere en værdi for helbredelsesraten b og smitteraten a? Har estimeret følgende tal b=0,21 svarende til en helbredelsestid på 4,67 dage og a=0,000056. Ved ikke om min a værdi er sandsynlig?

Skemaet beskriver kun antalllet af døde, så jeg vil gerne spørge om, hvordan jeg beregner antallet af immune og syge tll tiden t? Tænker det igen er tal, som skal estimeres, men ved ikke hvordan jeg skal komme frem til et muligt bud på hvor mange der bliver inficerede pr. uge?

Tak på forhånd :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. november 2017 af swpply (Slettet)

Hvad kolonnen med Cop. værdier for ?


Svar #2
16. november 2017 af HvadErNuDet

Det er antal vielser


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. december 2017 af LiKlKo (Slettet)

Må jeg spørge hvor du har fundet disse dataer? Sidder nemlig og skal skrive SRP om emnet, men kan ikke finde dataer for dette.


Svar #4
13. december 2017 af HvadErNuDet

https://www.yumpu.com/da/document/view/20552138/fra-den-store-pest-1711-hovedbiblioteketinfo


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. december 2017 af LiKlKo (Slettet)

Sprøger lige igen, hvordan har du estimeret a og b? Og har du fundet ud af det med antal immune? Sidder nemlig med samme problem lige nu :/


Skriv et svar til: SIR model om pesten i 1711

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.