Fysik

Opgave 3: Induktion

10. december 2017 af Studerende11 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej alle,

Jeg havde tidligere på dagen brug for hjælp med opgave 2 i dette fysiksæt! Der var folk mega flinke til at hjælpe videre hurtigt, så jeg håber på at det kan gentages :D Det drejer sig denne gang om opgave 3.. Håber nogen kan hjælpe mig videre! God aften derude

Nedenfor er opgavesættet vedhæftet


Brugbart svar (1)

Svar #1
10. december 2017 af mathon

\small \textbf{b)}
                 \small \left | \boldsymbol{\varepsilon}_{ind} \right |=N\cdot B\cdot l\cdot v

                 \small \left | \boldsymbol{\varepsilon}_{ind} \right |=90\cdot \left ( 3{.}0\; \tfrac{Vs}{m^2} \right )\cdot \left ( 0{.}05\; m \right )\cdot \left ( 0{.}2\tfrac{m}{s} \right )=2{.}7\; V


Svar #2
11. december 2017 af Studerende11

Hej mathon #1,

Tak for hjælpen med den første opgave, det var en stor hjælp! Har du mulighed for at hjælpe med de andre opgaver :D 


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. december 2017 af Soeffi

.

Vedhæftet fil:opg3-1.png

Brugbart svar (1)

Svar #4
11. december 2017 af mathon

For bevægelsesinduktion
gælder,
når \small \overrightarrow{B}, \overrightarrow{l}\text{ og }\overrightarrow{v} er indbyrdes ortogonale:             
                                                                           \small \left | \boldsymbol{\varepsilon}_{ind} \right |=90\cdot \left ( 3{.}0\; \tfrac{Vs}{m^2} \right )\cdot \left ( 0{.}05\; m \right )\cdot \left ( 0{.}2\tfrac{m}{s} \right )=2{.}7\; V                                                                                                                                                               


Brugbart svar (1)

Svar #5
11. december 2017 af mathon


                         \small \overrightarrow{F}\text{ og }\overrightarrow{v} \text{ er modsat rettede.}


Svar #6
11. december 2017 af Studerende11

Hej mathon, 

Tak for hjælpen! Jeg går ud fra at dette er svaret på opgave c? :D Har du muligvis en ide til, hvordan jeg kan udregne svaret i opgave d?

Tak for hjælpen


Brugbart svar (1)

Svar #7
11. december 2017 af mathon

\small \textbf{c)}

     Til tiden \small t_1 påvirkes lederstykket af længden \small l, der bevæges vinkelret på magnetfeltet
     af kraften:
                                \small F=B_\perp\cdot I\cdot l                           \small I=\frac{2{.}7\; V}{9{.}0\: \Omega }=\frac{2{.}7\; \Omega \cdot A}{9{.}0\: \Omega }=0{.}3\;A

                                \small F=\left ( 3{.}0\; \tfrac{N}{A\cdot m} \right )\cdot \left ( 0{.}3\; A \right )\cdot \left ( 0{.}05\; m \right )


Brugbart svar (1)

Svar #8
11. december 2017 af mathon

\small \textbf{d)}
     Den modtagne effekt
     er:
                                \small P=R\cdot I^2=\left ( 9{.}0\;\Omega \right )\cdot \left (0{.}3\;A \right )^2


Svar #9
11. december 2017 af Studerende11

Hej mathon!

Tusind tak for hjælpen! Det er virkelig fantastisk at du kunne hjælpe mig videre! God dag derude, og god jul...


Skriv et svar til: Opgave 3: Induktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.