Matematik
Tangentens ligning
Differentialkvotienten af en funktion skal udledes. Derudover skal du udlede formlen for en tangentligning.
Har valgt at bevise f'(x) = x^2 via tretrinsreglen. Skal jeg udlede tangentligning-formlen ud fra denne funktion eller bare generelt? Håber nogen kan hjælpe?
Svar #3
14. december 2017 af Mathias7878
Men jeg har da lige lyst til at bevise den:
Vi ønsker at bevise, at tangentens ligning kan findes vha. formlen
igennem punktet
VI ved, at tangentens ligning er en lineær funktion på formen
Fra differentialregning vides det, at differentialkvotienten f'(x) er lig med tangentens hældning, dvs. a i den lineære funktion. Vi kan da erstatte a med f'(x0). Vi har:
Vi ved, at tangentens ligning skal gå igennem punktet (x0,f(x0)). Det kan vi erstatte med x og y i den lineære funktion. Vi får:
Vi ønsker nu at isolere b. Dette kan vi gøre ved at trække f'(x0)*x fra på begge sider:
VI bytter dog lidt rundt om på rækkefølgen, hvilket vi gerne må, da vi ikke ændrer nogle fortegn:
Vi kan da erstate både a og b i den lineære funktion med de to nye udtryk, vi har fundet frem til. Vi har:
hvilket kan faktoriseres til
hvilket netop var det, vi ønskede at bevise.
Værsgo! :-)
Svar #4
14. december 2017 af Mathias7878
Men nu må jeg hellere gå i seng. Jeg skal jo også være i stand til at stå op i morgen tidlig :-)
Skriv et svar til: Tangentens ligning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.