Fysik

eksperimentelt bestemte c-værdi - hvilken betydning har det? - udæmpede svingninger

15. december 2017 af Mm98 - Niveau: B-niveau

Hej! 

Jeg er i gang med at skrive om "udæmpede svingninger". 

Jeg er på nuværende tidspunkt igang med, at sammenligne min eksperimentelt bestemte og teoretiske stedfunktion. Jeg har indtil videre sammenlignet vinkelfrekvensen ved brug af fjederkonstanten. 

Nu vil jeg gerne sammenligne C-værdien på mine grafer, altså det er, hvor i svingningen forsøget er startet (faseforskydningen) 

Min eksperimentelt bestemte faseforskydning er 1,494

og den teoretiske er 1,571

Hvilket passer rigtig godt, men hvad kan dette bruges til? Er der noget bestemt man kan godkende vha denne? Eller er det egentlig bare et andet tegn på, at mine resultater er gode?

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. december 2017 af mathon

\small \text{...det hedder \textbf{\emph{begyndelsesfasen }}}\mathbf{\varphi _o}

\small \small u(t)=A\cdot \sin\left (\sqrt{\tfrac{k}{m}}\, t+\varphi _0 \right )

\small \text{som til begyndelsestidspunktet t=0}
\small \text{giver:}
                            \small u(0)=A\cdot \sin\left (\varphi _0 \right )

Brugbart svar (0)

Svar #2

\small \small \text{svarende til den stilling, hvortil fjederen er udtrukket i det \o jeblik (t=0)) den slippes.}

Brugbart svar (0)

Svar #3

\small \text{En harmonisk svingning kan betragtes som projektionen p\aa \ en af koordinatsystemets akser af et punkt, }
\small \text{ der udf\o rer en j\ae vn cirkelbev\ae gelse. }

\small \small u(0)=A\cdot \sin\left (\tfrac{\pi }{2} \right )=A         \small \small \text{til tiden t=0.}

Brugbart svar (0)

Svar #4

\small \text{...forudsat du med \textbf{c} mener parameteren i}

\small \small u(t)=a\cdot \sin(b\cdot t+\mathbf{{\color{Red} c}})

Svar #5
15. december 2017 af Mm98

Når okay, jeg talte med min vejleder i dag, og han sagde at det kunne jeg ikke bruge til noget, da det var et rent tilfælde at begge mine c-værdier passede.... :/

Mit spørgsmål er så bare, hvad kan jeg gøre for at vise at de passer godt. 

Jeg har som sagt to stedfunktioner. Den ene er den som du har skrevet i #4 , og den anden har jeg bestemt ved brug af en kraftanalyse.

Efter at have lavet en graftilpasning, kan jeg se at begge stedfunktioner passer meget godt sammen, men hvordan kan man ellers argumentere for det? altså udover at man kan sige "det fremgår af figur 1" at graferne egentlig ser meget godt ud. Er der ellers andet man kan sige om stedfunktionerne? 

-Jeg har vedhæftet et screenshot. De to stedfunktioner kan ligeledes ses på grafen. 

Svar #6

? :)

Brugbart svar (0)

Svar #7
15. december 2017 af peter lind

Du kan estimere funktionen ved regression ud fra dine målte data og sammenligne den med den teoretiske, altså ikke bare se om et enkelt punkt passer. Evt. kan du plotte funktionerne i samme koordinatsystem

Svar #8

Hmmm, men det er jo netop det jeg har gjort.

Den blå stedfunktion er den teoretisk bestemte. 

Du mener måske, at jeg skal plotte stedfunktionen ind på sinuskurven, og dermed se om de ligeledes passer der ?

Brugbart svar (0)

Svar #9
15. december 2017 af peter lind

Eller bedre endnu. Plot den teoretiske funktion og på samme graf plotte de målte punkter ind

Svar #10
16. december 2017 af Mm98

Hej Peter!

Jeg har hele dagen i dag og igår prøvet at plotte min teoretiske funktion ind på loggerpro på samme graf, men den gider ikke. Jeg ved ikke hvad jeg gør forkert. Kan du finde ud af LoggerPro? Det kunne være rart, hvis du gad at hjælpe! :)

Brugbart svar (0)

Svar #11
16. december 2017 af peter lind

Beklager. Den kender jeg ikke. Du kan bruge et andet program. Geogebra skal kunne  det

Svar #12

Jeg kan ikke finde ud af Geogebra. På skolen bruger vi kun Nspire og LoggerPro :/

Svar #13

Jeg kan ikke komme videre, har prøvet alt, men det virker desværre ikke. 

Skriv et svar til: eksperimentelt bestemte c-værdi - hvilken betydning har det? - udæmpede svingninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.