Fysik

Finde olie temperatur når vand når kogepunkt.

20. december 2017 af julie1617 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej jeg har fået dette spørgsmål i en aflevering og håber der er en som vil hjælpe mig, kan simpelthen ikke finde ud af hvad det er jeg helt præcis skal udregne og med hvilken formler? 

Spørgsmål: 

En beholder med 1 kg vand og en beholder med 1 kg olie placeres på den samme tændte kogeplade. Olien og vandet har samme starttemperatur (<100 Co). Er olien varmere, koldere eller har samme temperatur i det øjeblik vandet begynder at koge? (varmefylden for olien er 2100 J/kg/Co.  

Svar #1
20. december 2017 af julie1617 (Slettet)

Ingen der kan hjælpe?:( 

Brugbart svar (0)

Svar #2
20. december 2017 af Sveppalyf (Slettet)

Når de to beholdere får tilført den samme effekt fra kogepladen og de står der lige længe, så har de også modtaget den samme mængde energi.

Vands varmefylde er ca. 4200 J/(kg*oC), altså ca. det dobbelte af olien. Varmefylden udtrykker hvor meget energi der skal til for at hæve temperaturen én grad. Når olien og vandet får tilført den samme mængde energi, så vil vandet altså kun stige halvt så mange grader som olien. Så når vandet når 100oC, så er olien allerede nået over 100oC. Svaret er altså at olien er varmere.

Svar #3
20. december 2017 af julie1617 (Slettet)

Mange tak for hjælpen :) troede den skulle regnes ud og ikke "bare" forklares haha :) 

Skriv et svar til: Finde olie temperatur når vand når kogepunkt.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.