Matematik

Arealberegning af trekanter med afrundede hjørner

16. januar 2018 af Thanos (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, jeg har nogle problemer med to af disse type opgaver.

Den første opgave lyder:

Det afrundede hjørne af et vejskilt har radius 4,2 cm. Vejskiltets højde er 77,6 cm (inden afrunding). Hvad er vejskiltets areal?

Anden opgave lyder:

Figur 29.32 viser ophængnings-/holde fast i hullet i et skærebræt. Bestem hullets areal. (billede vedhæftet)

Jeg ved at for et hjørne af en ligesidet trekant, der rundes af med en cirkelbue med radius r, er arealet af det, der er fjernet: (√3 - π/3)·r2.

Jeg har prøvet at tænke mig frem til fremgangsmåder til løsning af opgaverne, men jeg kan ikke finde en løsning. Håber I kan hjælpe mig.

Vedhæftet fil: DSC_0055.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. januar 2018 af peter lind

Brugbart svar (0)

Svar #2
16. januar 2018 af peter lind

1) Trekantens areal er ½*højde*grundlinje. Grundlinjen kan du finde ved hjælp af pytagoras. Derefter skal du trække 3 gange det afrundede areal

2)  Beregn højden af stykket hvor det starter med afrundes. Det kaldes h Beregn arealet ad en rombe med de parallelle sider h og 21.7 mm og h. Fratræk dette aralet af trekanten med højde 21,7mm og katete 35,7+48,4 mm.. Fratræk det første areal fra det sidste. Gang dette areal med 2

Svar #3
16. januar 2018 af Thanos (Slettet)

Undskyld, men jeg forstår ikke helt, hvordan jeg skal finde 'h'. Jeg mener også at en rombe er en firkant, hvor alle sider er lige lange. Hvis 'h' og siden med længden 21.7 mm ikke er lige lange, hvordan kan man så det?

Brugbart svar (0)

Svar #4
16. januar 2018 af SuneChr

Samme opgave blev bragt for et lille års tid siden.
https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1735624  # 26

Svar #5
16. januar 2018 af Thanos (Slettet)

Jeg fandt ud af det, tak for hjælpen!

Skriv et svar til: Arealberegning af trekanter med afrundede hjørner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.