Dansk

Starter novellen i ultimas res eller in media res?

18. januar 2018 af Fredrikt - Niveau: A-niveau

Jeg er ved at skrive en litterær artikel om "Fiskehandlerens kone" skrevet af Mathilde Walter Clark. Jeg er meget i tvivl om hvorvidt den starter i ultimas res eller in media res. 

Dette er starten på novellen: 

Der var noget ved fiskehandlerens kone, som fik mig på den tanke, at hun var ved at blive til en fisk. Det var en forudanelse, men det gjorde ikke oplevelsen lettere at fordøje, og heller ikke mindre uhyggelig. Jeg var klar over, hvad der skete, mens det skete, men jeg kunne ingenting sige, ingenting gøre, kun være vidne til dét, der udfoldede sig lige foran mine øjne.


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. januar 2018 af Smut1

"Ultimas res"? Det har jeg aldrig hørt om. Kan du ikke linke til det?


Brugbart svar (1)

Svar #2
18. januar 2018 af Lillemig0 (Slettet)

Den starter i in media res, da du starter lige i historien allerede med noget spænding fra starten af


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. januar 2018 af Smut1

Blev for nysgerrig og søgte selv: http://www2.anglistik.uni-freiburg.de/intranet/englishbasics/DramaTime03.htm

in ultimas res:
"The story begins with its actual outcome or ending and then relates events in reverse order, thus drawing the audience’s attention on the ‘how’ rather than the ‘what’ of the story. Plays which use this method are called analytic plays."

#0 Jeg føler ikke, at jeg kan besvare dit spørgsmål, da det er afhængigt af, hvad der udspiller sig efter citatet (relativt). Hvis hele historien bagefter handler om, hvordan konen blev til en fisk, så er der da tale om "ultimas res", men ellers er jeg enig med #2


Skriv et svar til: Starter novellen i ultimas res eller in media res?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.