Fysik

Fysik frit fald

20. januar 2018 af Mikkeldkdk - Niveau: B-niveau

Hej. Jeg skal finde hastigheden haglet rammer jorden med. Kan det passe at formlen jeg skal bruge er: v = g*t? og skal jeg bare antage en eller anden tid fra haglet dannes i himlen, til det rammer jorden som t?


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. januar 2018 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. januar 2018 af mathon

\small \textup{Du skal for et hagl ansl\aa \ en begyndelsesh\o jde over Jorden}
\small \textup{og anvende, at den mekaniske energi er bevaret.}


Svar #3
20. januar 2018 af Mikkeldkdk

Vil det sige at det er denne Formel jeg skal benytte: Emek = m*g*h+1/2*m*v^2 ?

Brugbart svar (0)

Svar #4
20. januar 2018 af mathon

                      Ja.


Brugbart svar (1)

Svar #5
20. januar 2018 af hesch (Slettet)

#0: Du skal så antage at hagl falder uden luftmodstand.

Finder du selv den antagelse relevant ?


Svar #6
20. januar 2018 af Mikkeldkdk

Kan bare se på Niels Bohr's instituts hjemmeside at de griber en lignende opgave anderledes an. Her bruger man ikke massen til noget... Spørgsmål fra læser:

Hej Malte Olsen 
Jeg har i fjernsynet set en sige, at hvis man vejer 100 kg, og falder 10 meter, så får man en fart på 50 km/t. Og når man rammer jorden kommer man til at veje 100 tons lige når man rammer jorden. Er det rigtigt forstået, og hvad er formlen?

For dit spørgsmål kan de ligninger skrives (hvis ser bort fra luftmodstand, og starter med farten 0 m/s).: v = g * t og s = ½ * g * t2,  hvor v er farten nedad, g er tyngdeaccelerationen se ovenfor, t er den tid der går fra start, til hvor vi er nu, s er strækningen målt fra startstedet ned til, hvor vi er nu. Hvis man finder t af den første ligning og indsætter i den anden fås: s = ½ * g * (v/g)2 = ½ * v2/g, flytter man om på det fås: v2 = 2 * g * s. Med dit eksempel 10 m får man fra s= 10 m = ½ * g * t2 = ½ * 9,82 (m/s2) * t2, heraf fås t2 = 2,037 s2 altså t = 1,43 s. Indsætter vi så i v = g * t = 9,82 (m/s2) *  1,43 (s) = 14,02 m/s = 50,5 km/h.


Brugbart svar (1)

Svar #7
20. januar 2018 af mathon

\small \textup{uden luftmodstand:}

                               \small v=\sqrt{2g\cdot h}               


Brugbart svar (1)

Svar #8
20. januar 2018 af hesch (Slettet)

Nu falder hagl jo ikke fra 10m højde, men fra fx 1km højde uden luftmodstand vil de ramme jorden med
v = 140 m/s = 505km/t.

Imidlertid vil en udspringer med uudfoldet faldskærm opnå en max hastighed ≈ 200km/t, så det er nok der omkring den hastighed hagl med luftmodstand også opnår, ( relevant antagelse ).


Svar #9
22. januar 2018 af Mikkeldkdk

Hvordan finder jeg så farten med luftmodstand? Mindes at vi altid regner uden luftmodstand i vores opgaver.


Brugbart svar (0)

Svar #10
22. januar 2018 af mathon

\small \textup{Beregn f\o ørst farten uden luftmodstand.}
\small \textup{Ved stor fart kan der bestemt ikke ses bort fra luftmodstanden, hvis indflydelse man s\aa \ m\aa \ cirkavurdere.}


Svar #11
22. januar 2018 af Mikkeldkdk

Får ligesom #8 140 m/s når den falder fra 1 km højde, hvilket er en utrolig fart for en haglkugle. Hvad mener du jeg skal cirkavurdere, eller antage?


Brugbart svar (0)

Svar #12
22. januar 2018 af mathon

\small \textup{Sk\o n som i \#8, at v reduceres til det halve.}          


Brugbart svar (0)

Svar #13
22. januar 2018 af hesch (Slettet)

#9: Nu er der jo stor forskel på fritfaldsopgaver. Nogle handler om at slippe en bold fra 1,5m højde, andre - som her - om hagl der falder fra langt større højde og derfor opnår større hastighed.

Betydelig luftmodstand opstår netop først ved en given hastighed. Ved lavere hastigheder er den proportional med hastigheden, ved højere hastigheder er den proportional med hastigheden2. Det har med "Reynolds number" at gøre.

Hvis opgavestilleren ikke ønsker at der tages hensyn til luftmodstand, vælger han boldeksemplet. Ønsker han hensyntagen til luftmodstand, vælger han hagleksemplet eller skyder med kanonkugler.

Sådan må det relevant være.

Lidt læsestof her:

http://www.matematiksider.dk/projekter/skraakast.pdf


Svar #14
22. januar 2018 af Mikkeldkdk

#13 Hvis jeg skal regne med luftmodstand, skal jeg vel også tage højde for turbolens

Brugbart svar (0)

Svar #15
22. januar 2018 af hesch (Slettet)

#13: Nej, for beregningen af Reynolds number medfører henvisning til en formel, der allerede tager højde for turbulensen ved beregning af luftmodstand(v).

Hvis du anvender formlen  Fluft = k * v2, må det jo gælde at

Fluft(vmax) = -m*g     →

k = -m*g / vmax2


Skriv et svar til: Fysik frit fald

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.