Fysik

Indre modstand

04. februar 2018 af Jepp5220 - Niveau: A-niveau

Kan den indre modstand i et batteri variere baseret på strømstyrke og effekt? Tænker efter den er fundet via R=P/I^2, eller har jeg misforstået noget? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. februar 2018 af mathon

\small \textup{Ved de str\o mstyrker, som anvendes i gymnasielaboratorier kan }R_i\textup{ betragtes som konstant.}


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. februar 2018 af mathon

              \small P_{i}=R_i\cdot \frac{{U_o}^2}{\left (R_i+R_y \right )^2}

              \small P_{y}=R_y\cdot \frac{{U_o}^2}{\left (R_i+R_y \right )^2}


Svar #3
04. februar 2018 af Jepp5220

Jeg har en række data, I og V, og skal finde størrelsen af batteriets indre modstand. Har desuden også effekten. Skal jeg så sige R=P/I^2, og tage gennemsnittet? Eller skal jeg lave en graf, og finde hældningskoefficienten?


Brugbart svar (0)

Svar #4
04. februar 2018 af mathon

Tegn en graf.


Svar #5
04. februar 2018 af Jepp5220

Så giver den en hældningskoefficient på -0,0217, skal jeg så bare antage det er en indre modstand på 0.0216 ohm?


Brugbart svar (0)

Svar #6
05. februar 2018 af mathon

Det skal være en (I2,P)-graf.


Brugbart svar (0)

Svar #7
05. februar 2018 af hesch (Slettet)

#0:  Du kan sagtens bruge en ( I , U ) graf, du finder så den indre modstand ved Ri = -dU/dI.

Generering af EMK i et batteri er en elektrokemisk proces, og villigheden/hastigheden på kemiske processer er ofte temperaturafhængige. Du kan jo lægge batteriet et par timer i køleskab og gentage en måling.

Når du lader strøm løbe gennem batteriet, sker der et effekttab i den indre modstand, og batteriet opvarmes derfor. Omvendt aflader du batteriet, så at det kører "kemisk træt".

Ideelt burde man have en elektronisk belastning, der kunne variere strømmen og måle spændingen, skal vi sige 20 gange indenfor et sekund, så at temperatur og træthed ikke kan nå at ændre sig.


Skriv et svar til: Indre modstand

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.