Matematik

Eksponentiel funktion

13. februar 2018 af JacobsenD - Niveau: C-niveau

Hejsa! 

Jeg har fået en opgave, hvor udviklingen i mobil datatrafik er eksponnentiel. Der er et skema der ser sådan ud: 

2010 - 6533

2011 - 11344 

2012 - 19415

2013 - 30871 

2014 - 50727

Opgaven siger så, at jeg skal bestemme a og b, og jeg har så lavet en eksponnentiel regresion, der giver mig foreskriften: y = 6722,9 * 1,665^t 

Men der er noget jeg ikke forstår. Er b ikke startværdien? Så burde b ikke være 6533 istedet? Er det mig der ikke har forstået noget, eller er det regressionen der er fejl i? Den siger nemlig det samme både i WordMat og i geogebra. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. februar 2018 af Mathias7878

Når man laver regression, finder computeren den bedst passende funktion ud fra, de data du har givet computeren. Derfor vil startværdien altid være en smule afgivende.

Husk: regression laves altid, når der er givet mere end to punkter. Hvis du havde valgt at bruge formlerne for, hvordan man finder a og b, når der er givet to punkter, og havde taget udgangspunkt i 2010 og 2011, ville du have fået en startværdi på 6533, da du kan finde b vha. formlen:

  \small b = \frac{y_1}{a^{x_1}}

og da a opløftet i 0, giver 1 så ville b blive 6533, men du skal altså bruge regression, som du rigtig har gjort, fordi du har givet mere end to punkter.

- - -

 

 


Skriv et svar til: Eksponentiel funktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.