Matematik
Side 2 - Optimering/Ekstrema (har jeg forstået dette korrekt?
Svar #21
15. februar 2018 af TeamFinal (Slettet)
ja så er det jo det samme? hvordan ser dit plot ud?
Svar #23
15. februar 2018 af anonym000
Sådan her.
Jeg kan ikke se hvad dine stationære punkter...
...............
Svar #25
Jeg tænkte på nogle talværdier for dine stationær punkter.
Stationære punkter er generelt (x0,y0) hvor der gælder at fx=0 og fy=0.
...............
Svar #26
jaja kender skam godt stationærpunkter, men dem har jeg altså ikke brugt? hvad bruger du dem til her?
Svar #27
ekstremaundersøgelse for en funktion af to variable.
Prøv at taste dette ind og så se hvad du får:
maple vil ikke som jeg vil have den til
Jeg ved ikke hvordan jeg indsætter betingelsen x >0 og L>0 ind. Hvis jeg gøre dette så er jeg sikker på at den så er løst.
...............
Svar #28
i det svar jeg kom med, der står hvordan jeg indsætter betingelserne også - men ud fra dine ligninger gier det god mening at de begge er 0
Svar #29
Så min metode er forkert ?
Det er jo ikke godt at jeg får (0,0) for både phi_L og x skal være større end nul...
...............
Svar #30
jeg ved ikke hvorfor du skriver ligninger op sådan der, jeg har praktisk talt bare indsat funktionerne som de står i opgaven, prøv at se hvad jeg gjorde på forrige side
Svar #31
okay. jeg fik faktisk et svar som lignet L = cirka 50 og x = cirka 200, men jeg kom til at slette koden og nu kan jeg ikke huske ghvad jeg skrev ! Jeg kan se at du også har fået noget med 50 og 200!
...............
Svar #32
15. februar 2018 af AMelev
#13Jeg skriver hvis jeg kan finde grænseværdien. Det er et stykke tid siden at jeg lærte det så jeg er ikke helt sikker på hvordan man gøre det. Men det handler dybest set om at omskrive det på sådan en måde at man ikke har den der brøk og så vil man bare kunne indsætte x=0 og finde grænseværdien!
Problemet er, at grænseværdien er 0, men med lysintensiteter tæt på 0 er optagelsen tæt på at være proprtional med produktet af intenseteten og investeringen i lysoptag. Se vedhæftede.
Svar #33
Hvis der er nogen af jer 2 der kan finde ud af opg 3 de sidste dele må i meget gerne vende tilbage, jeg er ved at blive vanvittig - hvordan skal jeg kunne sætte den fundne investering som funktion af dybden??
Svar #34
...............
Svar #36
Teamfinal, jeg er rimelig sikker på at din besvarelse af spm. 2, er forkert. Ved phi_L =0.53 og x= er der ikke noget maximum. Jeg tror desværre ikke at din besvarelse er korrekt.
...............
Svar #37
15. februar 2018 af FrikardEllemand (Slettet)
okay, nu snakker du om max - det er vel kombinationen af den bedste phi værdi over hele x linjen ikke? - har du da fundet en anden måde at løse det på eller hvordan? noget konstruktivt ville være rart.
Svar #38
altså jeg er lutter ører hvis du ved hvordan det så skal gøres :) men hvad mener du med maksimum?
Svar #40
16. februar 2018 af TeamFinal (Slettet)