Matematik
Væksthastighed og differentiering
Hej
Jeg er i gang med vedhæftede opgave.
Umiddelbart tænker jeg, at funktionen skal differentieres og dernæst sættes lig 0 .. Når jeg gør dette på ti-nspire, får jeg noget langt og mærkeligt noget, som ikke helt giver nogen mening.
Er der en der kan hjælpe med en alternativ måde at løse opgaven på?
Svar #2
16. februar 2018 af Egofaciens (Slettet)
Sådan
Svar #4
Det gjorde jeg faktisk også før, men jeg fik bare noget, der så endnu mere skørt ud frem
Svar #5
16. februar 2018 af hesch (Slettet)
Nu du har gang i en numerisk løsningsmetode, har jeg et alternativt (hjemmelavet) program, der finder:
t = 36,79º , f(t) = 1,593 [mærkelig enhed].
Svar #7
16. februar 2018 af hesch (Slettet)
Programmet foretager ikke nogen differentiering, men benytter en tri-sektionering, tror jeg det hedder.
Dvs. at det finder tre funktionsværdier indenfor et søgeinterval, foretager en sammeligning mellem værdierne, og kasserer den ene (laveste) yderværdi, således at søgeintervallet reduceres med en faktor 2/3 .
Dette gentages indtil søgeintervallet er tilstrækkeligt lille, her 0,0001º.
Svar #8
16. februar 2018 af SådanDa
Mht. outputtet i #2 ser det ud til at programmet opfatter e som en variabel, og ikke som Eulers tal (e≈2.718). Se at den skriver ln(e) flere steder, men e er jo lige præcis basetallet for den naturlige logaritme, så ln(e)=1.
Dog kender jeg ikke ti-nspire, så jeg ved ikke hvordan du skal skrive det rigtigt ind.
Svar #9
Det ser mere rigtigt ud nu i hvert fald!
Svar #10
17. februar 2018 af AMelev
# 8 Godt spottet
#0 Du må ikke bruge bogstavet e på tastaturet til eksponentialfunktionen (så er det bare en almindelig variabel).
Du skal bruge eksponentialfunktionen e... fra Matematikskabeloner eller skrive exp(....). Bemærk, at e skal vises "fed".
Jeg får: solve(y_mærke(t)=0,t) ... t=36.7901
Svar #11
17. februar 2018 af Egofaciens (Slettet)
Ja, det husker jeg fremover - men jeg får stadig ikke 36 ...
Svar #12
17. februar 2018 af AMelev
Læg lige alle dine beregninger op. I det, du har lagt op i #9, er ligningen jo ikke løst.
Svar #14
17. februar 2018 af hesch (Slettet)
Jeg vil godt være med på de mange cifre:
36,79013757580 < t < 36,79013757585
. . . . beregnet med extended format ( ca. 18 betydende decimale cifre ).
Skriv et svar til: Væksthastighed og differentiering
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.