Fysik

Fysik hastighedsfilter

20. februar 2018 af Mikkeldkdk - Niveau: A-niveau

Har lige et spørgsmål som jeg godt kunne bruge et hint til. Hvis jeg har to forskellige fluxtætheder, og to forskellige spændingsforskelle, mellem to plader. Hvordan finder jeg så hvilket hastighedsinterval et hastighedsfilter skal indstilles til?


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. februar 2018 af mathon

\small \small \textup{Der er s\aa \ en resulterende magnetisk flux og en resulterende elektrisk feltstyrke.}

                                          \small v=\frac{E_{res}}{B_{res}}


Svar #2
20. februar 2018 af Mikkeldkdk

Hvordan finder jeg så de to resulterende krafter?

Har fået oplyst indstillet flux mellem 0,030 T og 0,150 T. Og en spændingsforskellen mellem pladerne kan indstilles til værdier mellem 180 V og 660 V


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. februar 2018 af mathon

\small \small \textup{Der er s\aa \ ikke tale om resulterende felter men om \textbf{justerbare} felter.}

\small \small \textup{Desuden er det ikke sp\ae ndingerne men de elektriske feltstyrker, du skal arbejde med.}


Svar #4
20. februar 2018 af Mikkeldkdk

Okay læste forkert. Men hvilke formler skal jeg bruge for at finde E_res og B_res? 

Og der står interval er det så at regne E_res og B_res ud for dem begge og angive de fundne værdier som et interval?


Brugbart svar (1)

Svar #5
20. februar 2018 af mathon

\small \textup{BEM\AE RK:}

              \small \textup{Enheden for feltstyrke er }\tfrac{V}{m}.


Brugbart svar (1)

Svar #6
20. februar 2018 af mathon

                       \small \textup{Du skal kende pladeafstanden.}


Brugbart svar (1)

Svar #7
21. februar 2018 af mathon


Svar #8
21. februar 2018 af Mikkeldkdk

Tak for hjælpen

Brugbart svar (0)

Svar #9
21. februar 2018 af mathon

\small \textup{Kender du ikke pladeafstanden?}
\small \textup{Den skal bruges for at beregne den elektriske feltstyrke }\overrightarrow{E}\textup{.}


Brugbart svar (1)

Svar #10
23. februar 2018 af mathon

Hvis pladeafstanden stadig er 2,50 cm
er værdierne for de elektriske feltsyrker mellem \small 7200\; \tfrac{V}{m} og \small 26400\; \tfrac{V}{m}.

Hastighedsfiltret skal derfor kunne fungere 
for hastigheder mellem størrelserne:

              \small v=\left\{\begin{matrix} \frac{7200\; V\cdot m^{-1}}{0{.}150\; Vs\cdot m^{-2}}=48'000\; \tfrac{m}{s}\\ \frac{26400\; V\cdot m^{-1}}{0{.}030\; Vs\cdot m^{-2}}=880'000\; \tfrac{m}{s} \end{matrix}\right.


Skriv et svar til: Fysik hastighedsfilter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.