Matematik

Skjulte variable - chi - i - anden- fordeling

07. marts 2018 af Recep1212 - Niveau: B-niveau

Hey.

Jeg sidder pt. fast i denne opgave jeg kan ikke helt vurdere, hvilke værdier der er de observerede, og hvilke værdier der er de forventede. 

Opgaven er vedhæftet. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. marts 2018 af peter lind


Svar #2
07. marts 2018 af Recep1212

Kan du evt. hjælpe?


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. marts 2018 af peter lind

De observerede værdier er dem du ser i tabellen.

Du skal have en nulhypotese for at finde de forventede. Her er nulhypotesen, at der ikke er nogen forskel.

Hvis dette gælder kan du ud fra de totale antal patienter estimere sandsynligheden for at de dør inden for 30 dage. Det kan du beregne ud fra de 11+31 døde. Deraf kan du beregne hvormange der forventes at dø for OUH og de andre hospitaler


Svar #4
07. marts 2018 af Recep1212

Så jeg siger (11+32)/2? Jeg er ikke helt med :(


Brugbart svar (0)

Svar #5
07. marts 2018 af peter lind

du skal dividere med det samlede antal patienter


Svar #6
07. marts 2018 af Recep1212

Så (11+32)/(11+23+206+1374)


Brugbart svar (0)

Svar #7
07. marts 2018 af AMelev

De værdier, du har her, er de observerede.
Din Nulhypotese: Dødelighed inden for 30 dage efter hjerteklapoperationer uafhængig af hjertecenter.

Lav en række over og en søjle til højre til "I alt" og angiv værdierne.

Beregn så frekvensen af død inden 30 dage og lever efter 30 dage. Hvis hypotesen holder, og der ikke er forskel skal dødelighedsfrekvensen være den samme for OUH og øvrige. Tilsvarende med overlevelsesfrekvensen.

Da du kender antallet af patienter på OUH og de øvrige hjertecentre kan du ud fra frekvenserne beregne, hvor mange OUH-patienter, der forventes at dø hhv. overleve og tilsvarende for de øvrige.

Så kan du lave chi2-testen.

Hvis du anvender TI, kan du lave chi2-uafhængighedstest (chi22way) direkte på den observerede matix og få den forventede fordeling, antal frihedsgrader og p-værdi foræret.
 


Svar #8
07. marts 2018 af Recep1212

Nu forstår jeg det. Mange tak!!!! 


Skriv et svar til: Skjulte variable - chi - i - anden- fordeling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.