Fysik
Negativ kraftmoment?
Jeg har lavet et forsøg hvor jeg skulle finde kraftmomentet.
Jeg gjorde følgende 14,7N*0,153M*sin(62) = -1,662
Det blev negativt af en eller anden grund.
Jeg skulle teste det igen med anderledes værdier 13,4N*0,276*sin(45) = 3,146
Men her blev det positivt.
Jeg ved at kraftmoment godt kan fungere som vektorer, men det giver ikke mening at de er modsætningenr, når jeg havde trukket kraften den samme retning.
Svar #1
12. marts 2018 af peter lind
Alt er jo positivt i 14,7N*0,153M*sin(62) så har du ikke lavet en eller andet tastefejl eller glemt at din lommeregener var sat til radianer ?. Ellers må du beskrive det nærmere
Svar #2
12. marts 2018 af sjls
Du bliver nødt til at give mere information for, at nogen skal have en mulighed for at fejlsøge dine udregninger og/eller dine argumenter. Desuden er det en (meget) god idé at regne med enheder i alle dine udregninger (!) - de to ligninger, du har opstillet, giver nemlig ingen mening, når der ikke er de rigtige enheder på begge sider af lighedstegnet.
Svar #3
12. marts 2018 af hesch (Slettet)
Elektrisk strøm, kræfter, accelerationer mm. kan være positive eller negative, alt efter hvad man har vedtaget værende den positive retning.
Ser du ind mod en aksel-ende ( fx på en tegning ), er et positivt moment på denne aksel positivt mod uret, pr. konvention ( altså med mindre du udtrykkeligt har vedtaget det modsatte ).
Svar #4
12. marts 2018 af Eksperimentalfysikeren
sin(62) er negativ. Når der ikke er angivet grader, regnes der i radianer. sin(62º) er positiv.
Skriv et svar til: Negativ kraftmoment?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.