Matematik

Side 2 - Hjælp til t bestemme ligning for tangent

Brugbart svar (0)

Svar #21
17. marts 2018 af AMelev

Jeg skrev ikke, at du skulle sætte alle tal ind, så går hele dit liv jo med det, og du bliver ikke færdig alligevel. Jeg skrev, at du kunne sætte alle tal ind og så beregne f(x). Uanset, hvilket x du vælger, kan du sætte i fjerde og dividere med 4, og så kan du sætte tallet i tredje og lægge det til det første resultat, og så kan du gange tallet med 2 og lægge det til det nye resultat og endelig lægge 1 mere til - det er jo forskriften for f siger, at du skal - ingen begrænsninger.


Svar #22
17. marts 2018 af annahansen2

#21. Okay. Jeg har valgt -2 som x-værdi. 

Skal jeg så skrive 

f(x)=-2*-2+0,25*-2^4+-2^3+1

f(x)=-2*-2+0,25*-2^4+-2^3+1=-7

Men i facitlisten står der 0,732 - uendelig

Er det rigtigt nu, eller gør jeg  stadig noget forkert?


Brugbart svar (0)

Svar #23
17. marts 2018 af AMelev

Du skal overhovedet ikke sætte noget ind - du skal bare overveje, at du kan sætte hvad som helt ind på x's plads og regne ud, hvis du får lyst (men det gør du altså ikke lige nu)
Jeg synes bare du skal konstatere, at livet er for kort for almindelige mennesker til at besvare den type spørgsmål.
Jeg mener helt klart, at svaret i facitlisten er forkert. De [0.732,∞[ er [\sqrt{3}-1,\infty[, men der mangler resten, med mindre der et eller andet sted står et krav (som vi har overset) om, at x >0.
Hvis du absolut vil, så skal du prøve virkelig at forstå det, jeg skriver i #11 (der er ikke en nem genvej), men umiddelbart vil jeg mene, du kan udnytte din tid til noget bedre. Jeg har aldrig set tilsvarende i en eksamensopgave i mine 40 år som gymnasielærer.


Forrige 1 2 Næste

Skriv et svar til: Hjælp til t bestemme ligning for tangent

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.