Matematik

Vektor koordinater ud fra vektor og pilpunkt.

11. april 2018 af Lulleren (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle.

Jeg står over for en opgave hvor jeg skal finde udregne vektors begyndelsespunkt, ud fra vektor og pilpunkt. Her er mine informationer:

Vektor a=(-4,5)

Pilpunkt i kordinatet (-3,2)

Nogen der kan komme med en rette fremgangsmåde? Tak på forhånd. 

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. april 2018 af peter lind

hvis du ved pilpunkt forstår at det er fra dette punkt vektoren skal udgå er er (-3, 2) + (-4, 5)

Brugbart svar (1)

Svar #2
11. april 2018 af mathon

\small \textup{\textbf{B}egyndelsespunkt}   \small \small \textup{\textbf{P}ilpunkt = endepunkt}

\small \overrightarrow{a}=\overrightarrow{BP}=\overrightarrow{OP}-\overrightarrow{OB}

\small \begin{pmatrix} -4\\5 \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} -3\\2 \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} b_1\\b_2 \end{pmatrix}

\small \begin{pmatrix} b_1\\b_2 \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} -4\\5 \end{pmatrix}-\begin{pmatrix} -3\\2 \end{pmatrix}

\small \small (b_1,b_2)=(-4-(-3),5-2)

\small B(b_1,b_2)=(-1,3)

Brugbart svar (0)

Svar #3
11. april 2018 af AMelev

Når man skal fra punkter til vektorer og vice versa, er Stedvektor og Indskudsregel altid en god hjælp.
O (Origo) er punktet (0,0)

Stedvektoren \overrightarrow{OP} til punktet P har samme koordinater som punktet.
Indskudsreglen \overrightarrow{PR}=\overrightarrow{PQ}+\overrightarrow{QR}  (Punktet Q er skudt ind mellem P og R som et "via-punkt").

Hvis fx startpunktet for \vec{a} kaldes A og slutpunktet B, er det A's koordinater, du er på jagt efter, dvs. \overrightarrow{OA}.
\overrightarrow{OA}=\overrightarrow{OB}+\overrightarrow{BA} = \overrightarrow{OB}-\overrightarrow{AB}=\overrightarrow{OB}-\vec{a} = ....

*)  \overrightarrow{BA}= -\overrightarrow{AB}, da de er modsat rettede og lige lange

Skriv et svar til: Vektor koordinater ud fra vektor og pilpunkt.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.