Matematik

Huske matematik godt/læse op på det

14. april 2018 af Rolfen123 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg går i 3.g og har matematik på A, og skal derfor afslutte faget i år.

Grundet, hvad jeg vil tro er uheldig disponering af tid, mangler vi i min klasse at komme igennem 3 emner, og der er lidt over 1 mdr tilbage til eksaminerne offentliggøres... 

Vi skynder os ekstremt hurtigt igennem de forskellige emner, og jeg føler slet ikke, at det er fyldestgørende nok, og jeg frygter en eventuel mundtlig matematik eksamen. Jeg tvivler desuden virkelig meget på, at vi når at repetere emner fra 1.g og 2.g såsom differentialregning og integralregning .. 

Er der derfor nogle der har nogle råd til, hvordan man bedst kan forberede sig fra nu af?

MANGE tak på forhånd!

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. april 2018 af Mathian

Folk tager lynkurser på næsten mindre end 4 uger, så det kan sagtens la' sig gøre.

Mit (realistiske og en anelse kyniske) forslag: deaktiver facebook, sluk telefonen, hold studieportalen åben, abonner på Restudy, og læs derud af, hvis et godt resultat ønskes. Hvis ikke, ja, så må en anden komme på banen. 

Brugbart svar (0)

Svar #2

Jeg har lært to ting under mit studie, 1) ingen kan trylle for dig 2) der sker ingen fremskridt hvis du ikke selv tager ansvar. 

Brugbart svar (0)

Svar #3
14. april 2018 af Mathias7878

Til den mundtlige eksamen, får du jo udleveret spørgsmålene en måned før selv eksamen, så der har du jo god tid til at forbedre dig.

Til den skriftlige eksamen på A-niveau er der ikke den store forskel i forhold til B-niveau. Mange af de ting, man lærer på A-niveau, bruges slet ikke til den skriftlige eksamenen. Det er vist kun differentialligninger, vektorregning og integration ved substitution, man kan opleve fra A-niveau til selve den skriftlige eksamen. Så det burde vist ikke være det store problem.

- - -

Brugbart svar (0)

Svar #4

#3 rart at vide. 

Brugbart svar (0)

Svar #5

Men vil lige bemærke at vektor- og differentialregning er heller ikke små emner. Desuden kræver overblikket en forståelse af stoffet samt godt træning via eksamenssæt 

Brugbart svar (1)

Svar #6

Udtalelsen i #3 bygger på mine egne erfaringer fra, da jeg var til den skriftlige eksamen. Jeg ved jo ikke, hvordan den er i år. Men jeg synes i hvert fald, at den jeg var oppe til sidste år, ikke var særlig svær - selvom jeg "kun" fik 10 pga. dumme fejl :D

Jeg var færdig med den første delprøve uden hjælpemidler efter 15 min :)

- - -

Brugbart svar (0)

Svar #7

#6 imponerende. Træning via eksamenssæt, der gjorde tricket? :) Eller andre forslag vi kan have gavn af ? 

Brugbart svar (0)

Svar #8

få*

Brugbart svar (2)

Svar #9

Ja. Jeg øvede forholdsvis mange eksamenssæt, men alligevel ikke ekstremt mange. Jeg fik vel 2-3 eksamenssæt fra min lærer. Derudover havde jeg mine "skabeloner" klar, f.eks. havde jeg en skabelon til monotoniforhold, de forskellige regressionstyper og så en masse noter og formler gemt.

Til prøven uden hjælpemidler er de første fem opgaver altid forholdsvis simple. Den sjette kan også være simpel, men den plejer for det meste at være lidt tricky.

- - -

Svar #10
14. april 2018 af Rolfen123 (Slettet)

Til den mundtlige eksamen, får du jo udleveret spørgsmålene en måned før selv eksamen, så der har du jo god tid til at forbedre dig.

Er det et krav, at læreren skal udlevere spørgsmålene én måned før? Og hvordan kan det overhovedet være muligt? Det kræver vel, at man får udleveret eksamensspørgsmålene senest d. 23 maj (som er her eksaminerne offentliggøres), og at man så skal til mundtlig mat d. 23 juni ..

Derudover har min lærer tidligere sagt, at h*n nok skal prøve at få spørgsmålene klar en uge før .. Desværre er personen bare virkelig ikke særlig "organiseret", så det ville ikke undre mig, hvis vi slet ikke fik særlig meget tid.  

Svar #11

Folk tager lynkurser på næsten mindre end 4 uger, så det kan sagtens la' sig gøre.

Mit (realistiske og en anelse kyniske) forslag: deaktiver facebook, sluk telefonen, hold studieportalen åben, abonner på Restudy, og læs derud af, hvis et godt resultat ønskes. Hvis ikke, ja, så må en anden komme på banen. 

Tak for svar! Lidt kynisk, men helt sikkert realistisk, og jeg ved, at jeg burde følge det ... der er trods alt kun to måneder tilbage af gymnasiet. 

Nu spørger jeg måske dumt, men er restudy 180 kr. om måneden værd? 

Brugbart svar (1)

Svar #12

#11 ikke umiddelbart vil jeg mene. Der findes dog en rigtig smart hjemmeside, der hedder bestaamatematik.dk, hvor du kan øve rigtig mange eksamenssæt og den koster kun 39 kr om måneden. Den vil jeg helt sikkert mene er det værd.

Derudover er der mange gratis alternativer, f.eks. youtube og selvfølgelig herinde.

- - -

Svar #13

#11 ikke umiddelbart vil jeg mene. Der findes dog en rigtig smart hjemmeside, der hedder bestaamatematik.dk, hvor du kan øve rigtig mange eksamenssæt og den koster kun 39 kr om måneden. Den vil jeg helt sikkert mene er det værd.

Derudover er der mange gratis alternativer, f.eks. youtube og selvfølgelig herinde.

Synes bare der er meget få opgaver i hver af de forskellige emner! 

Men ja! Jeg vil prøve at tjekke det ud. Det gode ved Restudy er så bare, at de spreder sig ud over alle fag i gymnasiet, men tænker bare, hvad man kan få ud af det ift fag som dansk, oldtidskundskab, religion, mv.. 

Men jeg vil helt sikkert også kigge på bestaamatematik

Brugbart svar (0)

Svar #14

Når du siger skabelon, mener du så bl.a. at forberede teksten til opgaven på forhånd, samt de forskellige trin? Eller? 

Jeg vil anbefale Restudy, hvis du gerne vil have en (meget pædagogisk) forklaring på den matematiske teori, og de regneopgaver (ikke alle, men 85% af dem ca.) som du vil kunne møde på en eksamenssituation. Hvordan du løser dem, og hvad du skal være opmærksom på. Til hver eneste video har de en quiz, som hjælper dig med at øve den matematiske teori.  Specielt hvis du gerne vil igennem beviserne.  Jeg har haft super stor glæde af hjemmesiden indtil videre. MAT C, B, A er super grundige. 

Brugbart svar (1)

Svar #15
14. april 2018 af guuoo2 (Slettet)

Der er mange fejl i opgaverne på bestaamatematik

Brugbart svar (1)

Svar #16

#14 ja netop, men så skal man bare ændre tallene. Det kan man jo ikke gøre ved alle opgaver, men regressionsopgaver og monotoniforholdsopgaver ligner jo nærmest altid hinanden.

- - -

Brugbart svar (0)

Svar #17

det forklarer hvorfor hjemmesiden ikke hedder beherskmatematik

Brugbart svar (1)

Svar #18
15. april 2018 af AMelev

Reglerne siger, at spørgsmålene skal udlevres i god tid før eksamen. Hvad "god tid" er, fortolkes imidlertid meget forskellligt - det kan sådan set lige så godt være en uge som en måned som 1-2 år.

Mit råd i forhold til forberedelse specielt til mundtlig eksamen: Prøv at finde sammen med to-tre ligesindede. 
Find undervisningsbeskrivelsen frem, så langt som den nu er udfyldt på indeværende tidspunkt, og fordel i første omgang emnerne melllem jer.
Lav en oversigt over de forskellige emner mht. Definitioner, Sætninger, Formler, Beviser og Anvendelser mm - her er mindmaps et rigtig godt redskab (fx. Mind42).
Fyld så hver især oversigten ud med indhold.
Når I så får spørgsmålene kan I plukke de ting ud fra de enkelte emneoversigter, som I vil/skal bnruge i forhold til spørgsmålet.

Se fx VækstmodellerDifferentialregning, Integralregning.

Brugbart svar (0)

Svar #19
15. april 2018 af Mathian

tak, brugbart

Skriv et svar til: Huske matematik godt/læse op på det

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.