Matematik

Sandsynligheden for at ved tilfældig 80 bilister

17. april 2018 af sunrisepulp - Niveau: B-niveau

Hejsa her er en opgave:

Rigspolitiet oplyser i forbindelse med en lokal trafiksikkerhedskampagne, at hver 10. bilist stadig bruger håndholdt mobil, mens de kører.

Der udvælges tilfældigt 80 bilister. Den stokastiske variabel X angiver, hvor mange af disse 80, der bruger håndholdt mobil, mens de kører. Det antages, at X er binomialfordelt med antalsparameter 80 og sandsynlighedsparameter 0,1.

a)

Bestem sandsynligheden P(X> 15), for, at der blandt 80 bilister er mere end 15, der bruger mobil, mens de kører.

Blandt de biler, der passerer en bestemt landevejs strækning udvælges tilfældigt 80 bilister. Ud af disse bruger 18 mobiltelefon, mens de kører.

b)

Undersøg, om man på signifikansniveau 5% kan forkaste hypotesen: Højst hver 10. bilist bruger mobiltelefon, mens de kører.

-------------------------------------------------------------

Jeg gætter på det er en Binomialtest jeg skal lave her, hvor: n = 80 og p = 0.1 ~ 10%

Hvor jeg i wordmat gør:        P( 15 ≤X≤ 80 )= 0,0123 ~ 1.23%

Men tror ikke det er helt rigtig? Og jeg ved så ikke hvordan jeg skal undersøge signifikansniveauet.


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. april 2018 af PeterValberg

Prøv at se video nr. 13 på denne videoliste < LINK >

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Svar #2
17. april 2018 af sunrisepulp

Men er min udregning så rigtig eller skal jeg bruge noget helt andet?


Skriv et svar til: Sandsynligheden for at ved tilfældig 80 bilister

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.