Matematik

Vektor koordinater

21. april 2018 af SofieAmalieJensen - Niveau: A-niveau

Hej:-)

Er der nogen af jer der kan hjælpe mig med opgave b på det vedhæftede skærmbillede? Som I kan se har jeg lavet a'ern, men ved ikke hvordan b'ern skal laves, da både vinklen og længden ikke er givet. Punktet C kunne også bare aflæses, da vektor AC jo bare er origo til C og dermed c's stedvektor, men det ville være et ret usikkert resultat.

Tak på forhånd:-)


Brugbart svar (1)

Svar #1
21. april 2018 af mathon

             \small \overrightarrow{AC}=\begin{pmatrix} 3\cdot \cos(170\degree)+2\cdot \cos(120\degree)\\ 3\cdot \sin(170\degree)+2\cdot \sin(120\degree) \end{pmatrix}


Svar #2
21. april 2018 af SofieAmalieJensen

#1

             \small \overrightarrow{AC}=\begin{pmatrix} 3\cdot \cos(170\degree)+2\cdot \cos(120\degree)\\ 3\cdot \sin(170\degree)+2\cdot \sin(120\degree) \end{pmatrix}

Jeg har lige selv fundet ud af det, men tusind tak alligevel:-)


Brugbart svar (1)

Svar #3
21. april 2018 af ringstedLC

Det var da godt.

Vend dig til at skrive som i #1: "cos(170º)". Det du skriver, betyder faktisk radianer. Bestem dig for et antal decimaler i din besvarelse, Det giver ingen mening, at BC's x-koordinat har 4 decimaler og y-koordinaten 7. Hvis en værdi er opgivet med fx 2 decimaler, er det passende, hvis dit facit også med 2. 

Jeg synes, at du skal slette det om enhedscirklen, da ingen af vektorerne har længden 1.


Svar #4
21. april 2018 af SofieAmalieJensen

#3

Det var da godt.

Vend dig til at skrive som i #1: "cos(170º)". Det du skriver, betyder faktisk radianer. Bestem dig for et antal decimaler i din besvarelse, Det giver ingen mening, at BC's x-koordinat har 4 decimaler og y-koordinaten 7. Hvis en værdi er opgivet med fx 2 decimaler, er det passende, hvis dit facit også med 2. 

Jeg synes, at du skal slette det om enhedscirklen, da ingen af vektorerne har længden 1.

Okay super, tusind tak for det:-D


Skriv et svar til: Vektor koordinater

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.