Fysik

Potenssammenhæng mellem frekvens og masse (stående bølger på en streng)

29. april 2018 af Bixar (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

I en fysikrapport skal jeg undersøge sammenhængen mellem grundtonens frekvens, f, og massen m af et lod der spænder en snor (snorens længde holdes konstant og variere loddets masse). Der skal gerne være en potenssammenhæng mellem frekvens og masse. Mit resultat giver også en potenssammenhæng, men skal redegøre hvorfor, hjælp. 

Brugbart svar (0)

Svar #1
29. april 2018 af heyoven (Slettet)

Har samme problem, please hjælp

Brugbart svar (0)

Svar #2
29. april 2018 af mathon

Der gælder:

grundtonen         \small \lambda =2L
                              \small v=\sqrt{\frac{S}{\mu }}                             \small \mu \textup{ er snormasse per l\ae ngdeenhed ogs\aa \ kaldet }m_l

\small \lambda \cdot f=\sqrt{\frac{ m_{lod}\cdot g}{\mu }}

\small 2L \cdot f=\sqrt{\frac{ g}{\mu }}\cdot\sqrt{ m_{lod}}

\small f=\frac{\sqrt{\frac{ g}{\mu }}}{2L}\cdot {m_{lod}}^{0.5}

\small f=\sqrt{\frac{ g}{4\mu L^2}}\cdot {m_{lod}}^{0.5}

\small f=k\cdot {m_{lod}}^{0.5}

Svar #3
29. april 2018 af Bixar (Slettet)

Så for at finde snorspændingen, tager du mlod · tyngdekraften, og my er masse pr. længde af snoren. 
Men når du isolerer 2L ved step 5, hvordan bliver mlod opløftet i 0,5? Og hvordan bliver der 4 · my · L2?

Brugbart svar (1)

Svar #4
29. april 2018 af mathon

\small \sqrt{a\cdot b}=\sqrt{a}\cdot \sqrt{b}=\sqrt{a}\cdot b^{\frac{1}{2}}=\sqrt{a}\cdot b^{0.5}

\small \frac{\sqrt{a}}{b}=\frac{\sqrt{a}}{\sqrt{b^2}}=\sqrt{\frac{a}{b^2}}

Svar #5

Gud ja, tak.

Hvordan så ift. de 4 · my · L2? Kan ikke umiddelbart se hvordan de går fra (g/my)/2L, til at kunne omskrives til g/(4 · my · L2)

Brugbart svar (1)

Svar #6
29. april 2018 af mathon

\small \frac{\sqrt{\frac{g}{\mu }}}{2L}=\frac{\sqrt{\frac{g}{\mu }}}{\sqrt{(2L)^2}}=\frac{\sqrt{\frac{g}{\mu }}}{\sqrt{4L^2}}=\sqrt{\frac{g}{\mu }:4L^2}=\sqrt{\frac{g}{\mu\cdot 4L^2 }}=\sqrt{\frac{g}{4\mu L^2 }}

\small \frac{a}{b}:c=\frac{a}{b\cdot c}

Brugbart svar (1)

Svar #7
29. april 2018 af mathon

hvis det volder for mange bryderier,
kan du stoppe ved

\small f=\frac{\sqrt{\frac{ g}{\mu }}}{2L}\cdot {m_{lod}}^{0.5}
hvor
                                             \small \frac{\sqrt{\frac{ g}{\mu }}}{2L}    er en konstant.

Svar #8

Tak. Så grafen viser vores eksperimentelle værdi, mens ovenstående viser den teoretiske værdi. Kan jeg så ud fra ovenstående finde den teoretiske værdi og derefter beregne afvigelsesprocenten? Eller hvordan skal jeg sammenholde dem?

Beklager min uvidenhed 

Svar #9

Okay ved ikke om du kan se vedhæftede fil

Brugbart svar (0)

Svar #10
29. april 2018 af mathon

Du får eksperimentelt:
                                            \small f=k\cdot x^a

Sammenlign k med \small \sqrt{\frac{g}{4\mu L^2 }} og a med 0.5

Svar #11

Tak, du har reddet min sidste fysikrapport 

Skriv et svar til: Potenssammenhæng mellem frekvens og masse (stående bølger på en streng)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.