Matematik

Usikkerheder på beregninger.

07. maj 2018 af MaxPerry (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej Studieportalen. Jeg har et spørgsmål. Det er måske lidt forvirrende, men jeg har forsøgt at holde det så simpelt som mulig, uden at gå for meget i detaljer. Jeg har derfor udeladt dybere forklaringer, så vi kun holder os til det rent matematiske. Håber I kan følge med. 

Jeg har målt en parameter, vi kalder den I. I varierer. Jeg kan naturligvis beregne middelværdi af I, varians af I og spredning på I (altså usikkerheden på min målinger)

En anden parameter, vi kalder den qu, afhænger af I. Sammenhængen er ret simpel nemlig qu= 10*I. Jeg kan naturligvis indsætte min middelværdi af I samt min usikkerhed på I og regne. 

Det jeg egentligt er interesseret i er størrelsen qs. qs afhænger af qu ved den lidt specielle sammenhæng: qs=p*lambda*(qu/2*p)^0,5. p og lambda er konstanter. 

Hvordan beregner jeg usikkerhed på qs. Jeg kan selvfølgelig bare indsætte min middelværdi af qu, men hvad med mine usikkerheder??

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. maj 2018 af peter lind

Med rimelig god tilnærmelse gælder der at hvis y = f(x) så er Δy ≈  f'(x)*Δx så du skal bare differentiere din qs(qu)

Svar #2
07. maj 2018 af MaxPerry (Slettet)

Tak. Lad mig se om jeg har forstået det korrekt:

Jeg har min I. Lad os sige 5 +-2

Jeg beregner med qu hvor qu som før er givet ved qu=10*I

da får jeg 10*5 =50   samt 2*10 =20

qu bliver da 50+-20. 

I stedet for det trælse udtryk  før, antager jeg nu at qs=3qu. Jeg differentierer sp qs'=3.

min spredning på qu var 2*20=40. usikkerheden på qs bliver da .40*3=120??  

så qs = 150 +-120 ??

Skriv et svar til: Usikkerheder på beregninger.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.