Fysik

Charles' lov og Gay-Lussacs lov

10. maj 2018 af Amj0310 - Niveau: B-niveau

Hej, jeg er igang med at lave en fysik opgave om hendholdsvi Charles' lov og Gay-Lussacs lov. Men nu er jeg blevet en del forvirret. For flere steder står der at det er den samme lov. Men andre steder står det ikke er. Sådan som jeg har forstået det er forskellen at i Charles' lov holde V konstant, mens p og T er variable. Og i Gay-Lussacs lov holde p konstant, mens V og T er variable. Derfor forstår jeg ikke helt om de er den samme eller ej.

Håber der en venlig sjæl der vil forklare om de er ens, hvis ja hvorfor? Hvis de ikke er ens hvorfor er de så ikke det? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
10. maj 2018 af mathon

Det er ikke samme lov:

          Charles Lov
                                              \small p=\frac{n\cdot R}{V}\cdot T=k_1\cdot T

         Gay-Lussacs lov:
                                              \small V=\frac{n\cdot R}{p}\cdot T=k_2\cdot T

         Konstanterne er ikke identiske.


Brugbart svar (1)

Svar #2
10. maj 2018 af Sveppalyf

Det er to forskellige love.

Charles' lov:

Når trykket holdes fast, gælder

V/T = konstant

Gay-Lussacs lov:

Når rumfanget holdes fast, gælder

p/T = konstant

http://da.wikipedia.org/wiki/Idealgasligning


Svar #3
11. maj 2018 af Amj0310

#1

Det er ikke samme lov:

          Charles Lov
                                              \small p=\frac{n\cdot R}{V}\cdot T=k_1\cdot T

         Gay-Lussacs lov:
                                              \small V=\frac{n\cdot R}{p}\cdot T=k_2\cdot T

         Konstanterne er ikke identiske.

men hvad betyder kog k2?


Skriv et svar til: Charles' lov og Gay-Lussacs lov

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.