Matematik

Hjælp med opgave

11. maj 2018 af Aleynaa - Niveau: A-niveau

Hej 

Jeg er løst fast i en opgave. Det handler om at jeg efter 7-skalen, skal lave observationssæt, og hvor medianen skal være 7, typetallet 4 og middeltallet 8. Jeg går i stå ved middeltallet. 

Ud fra mine obsevationer får jeg min median til at være 7 og typetal 4 men når jeg så finder min middeltal ender det på 5,5? hvad gør jeg forkert? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. maj 2018 af peter lind

du kan øge tal over 7 og formindske tal under 7


Svar #2
11. maj 2018 af Aleynaa

Det forstår jeg ikke. Hvad mener du med øge og formindske?


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. maj 2018 af StoreNord

Du skal tilføje nogne observationer til observations-sættet,
således at nøgletallene kommer til at passe.


Svar #4
11. maj 2018 af Aleynaa

Jeg tror i misforstår mit spg. 

Det er 7-skalaen dvs. jeg skal tilføje tal fra 0 til 12. Men hvordan kan jeg sørger for at min middeltal kan blive 8? jeg forstår ikke hvad i mener :/


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. maj 2018 af StoreNord

Vis os dit observation-sæt.


Svar #6
11. maj 2018 af Aleynaa

Mit observation-sæt er tilfældige tal fra karakterne 2 til 12. Men problemet er bare hvordan jeg kan sørger for at netop ramme min middeltal til 8? er det opgaveformulering der måske er noget galt med?


Brugbart svar (0)

Svar #7
11. maj 2018 af SuneChr

7-trinsskalaen indeholder de syv karakterer
-3, 00, 02, 4, 7, 10 og 12
Statistikken skal (vel?) også indeholde karaktererne -3 og 00 , selv om de ikke forekommer i opgaven.


Brugbart svar (0)

Svar #8
12. maj 2018 af StoreNord

Hvis du tilføjer et 10-tal, øger du gennemsnittet.
Er der noget krav til størrelsen af observations-sættet?


Brugbart svar (0)

Svar #9
12. maj 2018 af SuneChr

Middeltallet gange antallet af karakterer er lig summen af karaktererne.
Men vi skal også medregne karakterer, der evt. ikke forekommer, ellers får vi ikke et sandt statistisk billede.


Brugbart svar (0)

Svar #10
12. maj 2018 af KageSpiseren

Pelle har vundet 10000 kr i lotto som han vil investere. Han kan enten købe aktier der giver et afkast på 110% i løbet af 10 år eller sætte pengene i banken til en årlig rente på 10%. Hvor mange penge har han tilbage efter 10 år.


Svar #11
13. maj 2018 af Aleynaa

Nej der er ikke krav til størrelsen af observevationssættet

Brugbart svar (0)

Svar #12
13. maj 2018 af StoreNord

Skriv karaktererne i en ordnet række. Hvis 8-tallet er for langt til venstre, må du ned gradere nogle af de høje karakterer, så de kommer fra højre side over på venstre side og skubber 8-tallet mod midten.


Brugbart svar (0)

Svar #13
13. maj 2018 af StoreNord

UPS I #11 snakkede jeg om Medianen.

For at få det rigtigtige MIDDELTAL kan du putte den ubekendte variabel x ind, enten som en karakter eller som en karakterforøgelse.
Så kan du opstille en ligning for beregning af middeltallet og løse ligningen.


Skriv et svar til: Hjælp med opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.