Fysik

Måne opgave

26. maj 2018 af Sarah3310 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Er der nogle der vil hjælp mig med denne opgave 


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. maj 2018 af ringstedLC

Det er fuldmåne på det tidspunkt, hvor Jorden slet ikke skygger for Månen. Det er altså forårsaget af en bestemt positionering af Månen i forhold til Jorden.

Beregn antallet af døgn mellem to fuldmåner (fx med Excel). Det giver ikke 27,32 døgn som er Månens rotationstid. Kan du se hvorfor?


Svar #2
27. maj 2018 af Sarah3310 (Slettet)

Nej det kan jeg ikke se


Brugbart svar (1)

Svar #3
27. maj 2018 af Sveppalyf

Når Månen har roteret én omgang om sigselv, så har Jorden i mellemtiden flyttet sig et stykke i sin bane omkring Solen, så Månen skal rotere yderligere et stykke for at komme hen i samme månefase som før.


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. maj 2018 af ringstedLC

... og derfor skal din udregning af tiden mellem to fuldmåner give mere end 27.32 dgn.

Månen har altså en fast hastighed langs dens bane om Jorden. Banen har én bestemt længde og det er den omløbstid, også kaldet den sideriske omløbstid, der er 27.32 dgn.

Omløbstiden fra en fuldmåne og til den næste, kaldes den synodiske omløbstid. Det er den du skal beregne udfra din tabel


Svar #5
27. maj 2018 af Sarah3310 (Slettet)

Okay tak, men jeg ved bare ikke hvordan jeg bergener det


Brugbart svar (1)

Svar #6
28. maj 2018 af ringstedLC

Slavemetoden er at tælle dagene, timerne og minutterne. Men Excel kan også gøre det:

I "Brugerdefineret" tastes i Type-linjen: dd tt:mm;@ for at få dette format. Der er altså 29 dgn., 13 timer og 55 min. mellem de to fuldmåner.


Brugbart svar (1)

Svar #7
28. maj 2018 af Sveppalyf

Du kan for eksempel se at der var fuldmåne 13. november 7:20 og så igen 12. december 17:38. Det betyder så at der gik 29 dage 10 timer og 18 minutter mellem disse to fuldmåner.


Svar #8
28. maj 2018 af Sarah3310 (Slettet)

Taak


Skriv et svar til: Måne opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.