Matematik

en model af en flise

27. maj 2018 af Nanna34 - Niveau: C-niveau

er det rigitgt det har jeg gjort!


Svar #1
27. maj 2018 af Nanna34

!


Svar #2
27. maj 2018 af Nanna34

!


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. maj 2018 af StoreNord

Hvilken skal du have svar på?
Din Geogebra-tegning er i hvert fald forkert.


Brugbart svar (0)

Svar #4
27. maj 2018 af StoreNord

Jeg ved ikke, hvordan du har båret dig med den tegning.
Jeg ville gøre som følger:
Lav et tilfældigt punkt A.
Skriv på inputlinjen:
   F=A+(12,0)
   C=A+(0,40)
   D=F+(0,40)
   E=F+(6,20)
   B=A+(-6,20)       og så lave polygonen.
 


Brugbart svar (1)

Svar #5
27. maj 2018 af StoreNord

Hvis din vinkel A er 106.7 grader, har du nok regnet rigtigt.


Svar #6
27. maj 2018 af Nanna34

#5

Hvis din vinkel A er 106.7 grader, har du nok regnet rigtigt.

har fået den til 111


Brugbart svar (0)

Svar #7
27. maj 2018 af StoreNord

Måske fordi du har brugt forkerte tal fra Geogebra?


Brugbart svar (0)

Svar #8
27. maj 2018 af StoreNord

Opgave11.png

Vedhæftet fil:Opgave11.png

Brugbart svar (0)

Svar #9
27. maj 2018 af ringstedLC

a) I stedet for bruge punkt-værktøjet til at afsætte punkter, så vend dig til at skrive i "Input:". Det fås frem ved vælge "Vis - Inputfelt".

Jeg gætter på, at du ville lave A i (14, 0) og F i (26, 0). Du skriver: A:(14,0) og trykker "Enter". Denne indtastning muliggør samtidig døbning og definition og så ligger A præcist i (14, 0) og ikke i (13.94, 0.3). Samme for F. Hvis du øger antallet af decimaler er din AF lige pludselig ikke 12 og det er fordi dine punkter ikke ligger, hvor de skal. Endelig; jeg ville starte med A i (0, 0), det er så dejligt nemt at regne med.

Så har du både lavet en polygon og linjestykker mellem punkterne. Det gør forsåvidt ikke noget, men sluk for navnene på fx polygonens sider, så et linjestykke kun har et navn. Dernæst klik på punkt i "Algebra" så alle punkterne er markéret, vælg AA i stilbjælken, vælg "Navn & værdi" (Se billede). Så vises punkternes koordinater på Tegneblokken som der bedes om.

b) Beregn vinkel A ved formlen for vinkel mellem vektorer. Den siger:

\begin{align*} \cos(A)&=\frac{\overrightarrow{AF}\cdot \overrightarrow{AB}}{|\overrightarrow{AF}|\cdot |\overrightarrow{AB}|}\Downarrow\\ \angle A&=\cos^{-1}\frac{\overrightarrow{AF}\cdot \overrightarrow{AB}}{|\overrightarrow{AF}|\cdot |\overrightarrow{AB}|} \end{align}

Så er det ikke tilstrækkeligt at måle vinklen med GeoGebra. Opskriv beregningen af de to vektorer og deres længde, og sæt ind i formlen. Kontroller eventuelt med GeoGebra.

Vedhæftet fil:_GeoG - Stilbjælke.png

Brugbart svar (0)

Svar #10
27. maj 2018 af ringstedLC

Færdig tegning:


Brugbart svar (0)

Svar #11
28. maj 2018 af Eksperimentalfysikeren

Der er intet i vejen med din placering af figuren. Den kan placeres vilkårligt. Du har også forsøgt at afsætte punkterne på de steder, der svarer til dit valg af placering. Her skulle du, som nævnt af andre, have brugt INPUT til fastlægge bogstaverne eller du kunne afsætte punkterne med musen og så have korrigeret koordinaterne i punktlisten til venstre. Tegningen er upræcis, men ellers korrekt tænkt.

Du angiver en metode til at finde vinkel A. Du har ikke skrevet, hvilke sider, de to vektorer svarer til, men jeg antager, at vektor f er AF og vektor b er AB. Hvis du her benytter de koordinater, du har tegnet figuren ud fra, (og ikke dem, du har stående i figuren), er metoden korrekt.

Ud fra ringstedLCs tegning skulle du hurtigt kunne se, hvordan du kan finde den største længde af et liniestykke indenfor sekskanten. Pythagoras er som så mange gange før en rigtig god hjælper.


Skriv et svar til: en model af en flise

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.