Matematik

Hvor mange 3-cifrede tal kan man lave af tallene 1, 2, 3 og 4

03. juni 2018 af LukasJHansen (Slettet) - Niveau: 10. klasse
Jeg har længe kigget på denne opgave, og må ærlig talt sige at jeg er blank.

Opgaven lyder:

3.1 Hvor mange 3-cifrede tal kan man lave af tallene 1, 2, 3 og 4, hvis tallene må bruges flere gange, og hvad hedder det største og det mindste tal?

3.2 Hvor mange 3-cifrede tal kan man lave af tallene 1, 2, 3 og 4, hvis tallene må bruges én gang, og hvad hedder det største og det mindste tal så?

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. juni 2018 af SuneChr

Udfyld de tre kasser med de muligheder der er:
|   |   |   |
a)
Første kasse kan besættes med fire tal,
Anden kasse, også med fire tal
Tredje kasse, også med fire tal.
b)
Første kasse kan besættes med fire tal,
Anden kasse, med tre tal
Tredje kasse, med to tal. 

Svar #2
03. juni 2018 af LukasJHansen (Slettet)

Tak for svaret. Jeg må erkende at jeg ikke helt forstår dit svar, og det med kasserne. Kan du være mere uddybende? Tak.

Brugbart svar (0)

Svar #3
03. juni 2018 af Sveppalyf (Slettet)

Hvis man må bruge tallene flere gange, er der 4 mulige tal at sætte på 1. plads, 4 mulige tal at sætte på 2. plads og 4 mulige tal at sætte på 3. plads. Altså 43 muligheder i alt. Det største tal er 444 og det mindste er 111.

Hvis man ikke må bruge tallene flere gange, er der 4 mulige tal at sætte på 1. plads, så er der kun 3 mulige tal at sætte på 2. plads (da vi allerede har brugt ét af tallene) og kun 2 mulige tal at sætte på 3. plads. Altså 4*3*2 mulige kombinationer. Det største tal er 432 og det mindste er 123.

Brugbart svar (0)

Svar #4
04. juni 2018 af PeterValberg

3.1  Ordnet med tilbagelægning < LINK >
antal måder = 43   

3.2  Ordnet uden tilbagelægning < LINK >
antal måder = P(4,3) = 4!/(4-3)!

Største og mindste som angivet i #3

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Skriv et svar til: Hvor mange 3-cifrede tal kan man lave af tallene 1, 2, 3 og 4

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.