Kemi
Beregning af forskydelse af en ligevægt samt titrering
Hej alle,
er der nogle som egentlig kan forklare mig, hvordan titrering og en beregning af forskydelse af en ligevægt hænger sammen? Fordi jeg kan godt, se at hvis man skal bestemme indholdet af de aktuelle stofmængdekoncentrationer skal man foretage en titrering, men ellers kan jeg ikke se, hvordan!
Tak på forhånd!
Svar #1
10. juni 2018 af Heptan
Hvis man fx titrerer en svag syre HA, så er der en ligevægt
HA + OH- A- + H2O
Jo længere man er i titreringen, desto mere forskydes ligevægten mod højre. Man kan beregne pH i opløsningen når som helst, og den formel man skal bruge afhænger af hvor meget ligevægten er forskudt og i hvilken retning.
Svar #2
10. juni 2018 af Zeus1321 (Slettet)
Så titreringen er egentlig bare en måde at skabe ligevægt på?
Svar #3
10. juni 2018 af Heptan
Formålet med titreringen er at bestemme stofmængden af den syre/base der undersøges.
Svar #4
10. juni 2018 af Zeus1321 (Slettet)
#3Formålet med titreringen er at bestemme stofmængden af den syre/base der undersøges.
Og på denne måde kan man beregne forskydelsen af en ligevægt, fordi man skal som udgangspunkt kende de aktuelle stofmængdekoncentrationer, for at beregne forskydelsen af en ligevægt, og det tal du nu får givet vil fortælle noget om ligevægten vil blive forskudt mod højre eller venstre
Skriv et svar til: Beregning af forskydelse af en ligevægt samt titrering
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.