Kemi
Dannelse af kul
Jeg er ved at lave en opgave til min eksamen, hvor jeg skal forklarer hvordan kul bliver dannet, og hvorfor det udleder CO2 ved afbrænding.
Er der nogen, der kan give en kort og præcis forklaring på, hvilke processer der sker ved dannelsen af kul? Og hvorfor det udleder CO2 ved forbrænding?
På forhånd tak:-)
Svar #1
13. juni 2018 af Heptan
Kul bliver dannet fra døde organismer over millioner af år, og derfor består kul af organisk kemiske stoffer som er carbon, oxygen, hydrogen og andre stoffer. Man behandler råt kul for at fjerne affaldsstoffer og gøre det mere rent.
Når kul afbrændes (og når ethvert organisk stof afbrændes...) så frigives der CO2 og H2O. Det er en kemisk reaktion hvor der frigives energi i form af varme. En kemisk reaktion er når man har nogle molekyler der flytter rundt på deres atomer og bliver til nye molekyler...
Her er reaktionen hvor rent kul brænder: (jeg har set bort fra evt. hydrogen som er i kul)
C(s) + O2 (g) → CO2 (g)
Svar #2
14. juni 2018 af caro6331 (Slettet)
Mange tak, det er en stor hjælp! Hvis man må være så dum at spørge, hvad står det lille (s) og (g) for i formlen? :-)
Skriv et svar til: Dannelse af kul
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.