Fysik

Trække klods op ad skråplan

13. juni 2018 af Alexandravest - Niveau: A-niveau

Hej, jeg er lidt usikker, da diverse bøger og netfortolkninger siger forskellige ting.

Opgaven: 

Jeg har en klods på et skråplan jeg så trækker i den med et newtonmeter (Ftræk).

Jeg har tegnet alle krafterne på (Fn,Ft,Fgnid,Ftræk) derudover har jeg opløst Ft i Fx og Fy vektorer, udelukkende for at sige at Fy=Fn således jeg kan beregne Fgnid. 

Mit spørgsmål:

Er Fn=Fy eller Fn=Ft? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. juni 2018 af mathon

Hvad er Fy?


Svar #2
13. juni 2018 af Alexandravest

Nogen skriver det også som F1 og F2, jeg har vedhæftet et dokument hvor jeg har lavet en tegning 


Svar #3
13. juni 2018 af Alexandravest

men helt generelt vil jeg gerne bare vide om samme ting gælder for et skråplan som det gør for et vandret plan, når man snakker om tyngdekraften og normalkraften. Jeg tænker bare at normalkraften i dette tilfælde ikke kan være den samme som tyngdekraften, fordi vinkler forskelligt på objektet. 


Brugbart svar (1)

Svar #4
13. juni 2018 af Slashdash

#3

men helt generelt vil jeg gerne bare vide om samme ting gælder for et skråplan som det gør for et vandret plan, når man snakker om tyngdekraften og normalkraften. Jeg tænker bare at normalkraften i dette tilfælde ikke kan være den samme som tyngdekraften, fordi vinkler forskelligt på objektet. 

Det kommer an på, hvad du mener med de samme ting. Du har ret i, at klodsens normalkraft på et skråplan vil være mindre end tyngdekraften og at Fy=Fn


Svar #5
13. juni 2018 af Alexandravest

Med samme ting mener jeg at Ft=Fn, men hvad jeg har forstået på det du har skrevet #4, så Fn ikke = Ft, men i stedet Fy=Fn


Skriv et svar til: Trække klods op ad skråplan

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.