Matematik
dividere 168:21
jeg ved ikke hvilken metode og hvordan jeg skal regne det ud..??
jeg kan godt hvis jeg skal devidere med et 1 cifret tal feks. 184: 8
plz hjælppp jeg ved godt det er sommerferie.. :'D
Svar #3
31. juli 2018 af Sveppalyf (Slettet)
Når du skal dividere 8 op i 184, så starter du med at stille regnestykket op i trappestenen. Så spørger du: "Går 8 op i 1?". Det gør det ikke, så du tager næste ciffer med og spørger: "Går 8 op i 18?". Ja, det gør det 2 gange, så du starter hele regneproceduren herfra. Altså: 8 går op i 18 2 gange (du skriver så et 2-tal foroven i trappestenen). 2 gange 8 giver 16 (du skriver 16 nedenunder 18). 18 minus 16 giver 2 (du skriver 2 nedenunder 16 og trækker næste ciffer ned) osv.
Du gør det samme med 168:21. Stil det op i trappestenen. Så spørger du: "Går 21 op i 1?". Nej det gør det ikke, så du spørger: "Går 21 op i 16?". Det gør det heller ikke, så du spørger: "Går 21 op i 168?". Ja, det gør det. Her må du simpelthen bare sidde og tælle på fingrene at 21 går 8 gange op i 168. Du indser så at 21 lige præcis går 8 gange op i 168, så resten bliver 0 og du er færdig (som mathon har lavet det oppe i #1).
Prøv denne her: http://www.regneregler.dk/dividere-paa-papir
(Du kan indtaste tallene nederst på siden.)
Skriv et svar til: dividere 168:21
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.