Matematik

Divergensen af en følge

30. august 2018 af YesMe (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hvis en følge {an} af reelle tal divergerer, hvorfor divergerer den mod +∞ hvis følgens led er positive? Er der en bevis-forklaring til det? Intuitivt giver det mening, men vil gerne se om der findes et bevis for det.

Brugbart svar (1)

Svar #1
30. august 2018 af peter lind

Den behøver ikke at gå mod noget som helst eks,   3, 4, 3, 4 ...

Svar #2
30. august 2018 af YesMe (Slettet)

#1 Tak for modeksemplet. Hvad nu hvis (an) var voksende? Betragt en følge Sn = Σi=1n an, hvor (an) er en følge af positive tal. Hvis man antager, at (Sn) divergerer, medfører det alligevel ikke, at (Sn) går mod +∞? I så fald, hvorfor?

Brugbart svar (0)

Svar #3
30. august 2018 af guuoo2 (Slettet)

Lad M>0 være det mindste tal (eller uendelig), så Sn ≤ M for alle n. Dvs. M = sup Sn.
Hvis M = ∞ så er der ikke mere at vise, da Sn er voksende.

Ellers antag at Sn ikke konvergerer mod M og vis den modstrid at så er sup Sn < M.
Modstriden betyder at Sn må konvergere, hvis ikke den divergerer mod ∞.

Brugbart svar (0)

Svar #4
30. august 2018 af peter lind

Så må den gå mod uendelig. Hvis den ikke gjorde det det vil der være er eller andet tal som summen vil være mindre end. Det kaldes et overtal. Der vil også være et mindste overtal kaldet supremum. Du kan komme lige så tæt på sådan et overtal som du ønsker, altså vil supremum være grænseværdien for summen

Svar #5
30. august 2018 af YesMe (Slettet)

#3, 4 Lad os skrive S i stedet for Σi=1 an. Hvis følgen (Sn) er begrænset, findes supremum af Sn, ellers er S = ∞. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal bruge det til, da jeg føler det er inkonsistent.

[Jeg forstår godt, at en konvergent følge er begrænset, så må det kontraponerede udsagn være, at en ubegrænset følge divergerer. Men at en følge divergerer, medfører det ikke nødvendigvis, at den er ubegrænset, for eksempel -1, 1, -1, 1, ...]

Før vi kommer til rækken, kan vi ikke vende tilbage til hovedspørgsmålet "Hvis (an) er en voksende følge af positive tal og divergerer, så divergerer den mod +∞", og give et bevis? Det vil være en stor hjælp.

Brugbart svar (0)

Svar #6
31. august 2018 af Brusebad (Slettet)

Ja en voksende følge (an) som ikke konvergerer (divergerer) går mod uendeligt. Følgen behøver ikke, at bestå af positive tal. Umiddelbart ville jeg nok vise, at hvis en voksende følge (an) er begrænset så konvergerer den (med grænsepunkt supn an)

Bevis

Antag (an) er en begræsnet voksende følge og sæt S = supn an. Bemærk at følgen er begrænset så S < +∞. Lad e > 0 være givet. Da S er det mindste overtal for (an) og S - e < S så er S - e ikke et overtal for (an) hvorfor der findes et k så ak > S - e og da (an) er voksende så er S - e < ak ≤ am ≤ S for all m ≥ k. Dvs. (an) kovergerer mod S.

Skriv et svar til: Divergensen af en følge

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.