Fysik

Det skrå kast i Logger Pro

11. september 2018 af iliojacobsen - Niveau: A-niveau

Jeg har et spørgsmål vedrørende forsøget "det skrå kast", hvor vi i denne forbindelse bruger computerprogrammet Logger Pro til at finde frem til v0 og derefter kastevinklen. Grafen er en x/y graf med afstand i meter hen ad begge akser. Jeg har brug for at vide, hvilken måde, der er den nemmeste til at finde v0 i forbindelse med dette via grafen, når grafen nu kun afhænger af m/m og tiden ikke spiller ind her. Jeg har desuden fundet hældningen mellem de to første punkter til at være 2,438 m(y-aksen)/m(x-aksen).


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. september 2018 af peter lind

Lav en regressionsanalyse på de data (mest nøjagtig)

alternativt kan du af kastehøjden finde vy og af kastlængden og tiden finde vx


Svar #2
11. september 2018 af iliojacobsen

Men kan jeg gøre noget af det uden at have tiden med som parameter?


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. september 2018 af guuoo2

Tag afstanden mellem de to første punkter divideret med tidsdifferencen Δt pr. punkt.

Hvis du ikke kender Δt kan du regne den ud ud fra punkterne hvis du kender tyngdekraften.


Svar #4
11. september 2018 af iliojacobsen

Ok, jeg prøver at se, om jeg kan finde en værdi for tiden mellem de to punkter så. Tak for hjælpen.


Svar #5
11. september 2018 af iliojacobsen

#3 men skal jeg så ikke også kende den kraft, der kastes med, når nu det er et kast og ikke bare en bold, der bliver sluppet fra fx. et højhus?


Brugbart svar (0)

Svar #6
11. september 2018 af guuoo2

Hvad er punkternes koordinater?

#5 Efter kasteren slipper er der ikke nogen kraft, men kun hastighed.


Svar #7
11. september 2018 af iliojacobsen

(1 , 2,438)


Svar #8
11. september 2018 af iliojacobsen

#6 nej det ved jeg godt, men den kraft, der kastes med, påvirker vel den hastighed, som bolden flyver med.


Brugbart svar (0)

Svar #9
11. september 2018 af peter lind

Den har påvirket hvad v0 bliver. men det skal du ikke bruge her


Brugbart svar (0)

Svar #10
11. september 2018 af guuoo2

Lad  v = arctan(2,438)  være den vinkel der kastes med, lad tyngdekraften g være kendt,
og lad Δx, Δy være punktforskellen fra kastets start til et andet punkt (f.eks. det højeste).

Så kan tiden T og starthastigheden v0 kan isoleres fra de to ligninger:

\\\int_0^T (v_0 \sin(v) - gt)dt=\Delta y \\\int_0^T (v_0 \cos(v))dt=\Delta x

hvis kastekurven er tilstrækkelig tæt på en parabel. Ellers må man bruge en anden model.


Skriv et svar til: Det skrå kast i Logger Pro

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.