Matematik

Maaaaatematik opgave?

29. september 2018 af annekatrine57 - Niveau: C-niveau

Hej, er der nogle der kan hjælpe mig med denne ret så forvirrende opgave?

Lad os sige at der i 1877 var 5000 landbrug i Danmark, samt at der i 1984 kun var 2300 landbrug tilbage. Under antagelse af antallet af landbrug i Danmark følger en lineær model, i hvilket år skulle det sidste landbrug så dreje nøglen om ?


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. september 2018 af SuneChr

Sæt året 1877 til x  =   0
   og året 1984 til x = 107
Løs de to ligninger:
    a·0 + b = 5000
a·107 + b = 2300
Vi har nu forskriften
   y = ax + b
Sæt nu y = 0 og løs m.h.t. x, hvorefter x skal omsættes til årstal.


Svar #2
30. september 2018 af annekatrine57

Men hvordan finder jeg ud af hvad a og b er?


Svar #3
30. september 2018 af annekatrine57

.


Brugbart svar (0)

Svar #4
30. september 2018 af ringstedLC

\begin{align*} a_{line\ae rt} &= \frac{y_2-y_1}{x_2-x_1} \\ b_{line\ae rt} &= y-ax \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. september 2018 af sandra000

stødte lige på denne opgave, da jeg ogsåhar ret svært med disse slags opgaver. Når man skal finde a og b, skal man jo bruge y2, y1 og x2 og x1. 

Hvis vi tager denne opgave, så ved vi jo at det ene y er 0 og at x er 107, men hvordan finder jeg så fx ud af hvad y2 er og hvad x2 er? vi har jo kun fået to værdier at kende?

Men vi ved indtil videre at det ser sådan her ud uden a og b:

0=a*107+b??


Brugbart svar (0)

Svar #6
30. september 2018 af ringstedLC

#5: Forkert. Vi har to talpar. Se #1 igen.

Generelt: Når der skal laves en lineær funktion, skal man enten kende to talpar eller et talpar og a.

Grafisk: Du skal konstruere en bestemt ret linje. Det kræver enten to punkter eller et punkt og en hældning (én hen og a op).

Derfor får du altid opgivet mindst det ene sæt af de krævede oplysninger. Informationerne kan så selvfølgelig være eller mindre lette at læse, men de skal være der.


Svar #7
30. september 2018 af annekatrine57

Ja, kan godt se at der er to talpar, men hvordan finder jeg ud af, hvilke tal der er y1, x1 osv..


Brugbart svar (0)

Svar #8
30. september 2018 af ringstedLC

Godt. Det er ligemeget, - ellers duer formlen jo ikke. MEN du må bare ikke komme til at bytte om på 1 og 2. Hvis y1 = 5000, skal du sige x1 = 0.


Skriv et svar til: Maaaaatematik opgave?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.