Fysik

Ohms lov og Kirchhoffs love

02. oktober 2018 af Albas1 - Niveau: Universitet/Videregående

Nogen der kan hjælpe med, hvordan man kan argumentere for at have efterprøvet Ohms lov og Kirchoffs love igennem følgende 3 forsøg?:

1. 6 modstande sat i et eksperimentalboard så de er serieforbundet, hvorefter Rtotal, Itotal og spændingen af de 6 benyttede modstande er målt og efterfølgende beregnet som værende det samme. 

2. 6 modstande sat i et eksperimentalboard så de er parallelforbundet, hvorefter Rtotal, Itotal og strømmen af de 6 benyttede modstande er målt og efterfølgende beregnet som værende det samme. 

3. 6 modstande sat i et eksperimentalboard så de er i en blandet forbindelse, hvorefter Rtotal, Itotal og spændingen/strømmen af de 6 benyttede modstande er målt og efterfølgende beregnet som værende det samme. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. oktober 2018 af peter lind

Hvad er problemet. Du skal jo blot se om resultatet stemmer med Ohms lov og Kirshoffs love


Svar #2
02. oktober 2018 af Albas1

Så hvis mine målinger stemmer overens med mine egne beregninger, til hvilke jeg har benyttet lovene, er det argument nok? 


Brugbart svar (1)

Svar #3
02. oktober 2018 af peter lind

ja


Brugbart svar (1)

Svar #4
03. oktober 2018 af Eksperimentalfysikeren

Strengt taget kan dette forsøg ikke bruges som argument for gyldigheden af Ohm lov. Det vigtige i Ohms lov er, at strømstyrken er proportional med spændingsforskellen. Skal man eftervise det, så skal man måle ved flere forskellige spændingsforskelle og finde sammenhængen mellem strømstyrke og spændingsforskel.

Der findes materialer, hvor sammenhængen ikke er en proportionalitet. For mange materialer med lille ledningsevne gælder der proportionalitet til en vis spændingsforskel, hvorefter strømstyrken stiger voldsomt. Det gælder f.eks. atmosfærisk luft.

Ohms lov er strengt taget ikke en fysisk lov på samme måde som Newtons love. Newtons tre love i mekanikken gælder altid (i den klassiske fysik), men Ohms lov gælder ikke for alle stoffer og ikke for alle spændinger og strømme.


Svar #5
03. oktober 2018 af Albas1

Mange tak for svar :) 


Skriv et svar til: Ohms lov og Kirchhoffs love

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.