Matematik

Matematik

04. oktober 2018 af kgsklo - Niveau: Universitet/Videregående

Hej... 

Jeg har lavet følgende opgave, hvor jeg er i tvivl om opgave b. Nogen der gider at læse mit svar og komme med et par feedback, hvis der skulle være nogen? 
Opgaven og mit svar er i det vedhæftede...

Vedhæftet fil: Hjælp til matematik.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. oktober 2018 af swpply (Slettet)

Dit umiddelbare svar

viser ikke at funktionen du har defineret er injektiv.

Du mangler eksplicit at vise at der for samtlige delmængder A og B af \mathcal{P}_k(\mathbb{N}) gælder at hvis A\neq B så følger det at \varphi_k(A)\neq \varphi_k(B).

Vedhæftet fil:swpply.png

Brugbart svar (0)

Svar #2

Lad A og B være to tilfældig valgte delmænger af \mathcal{P}_k(\mathbb{N}), for hvilke at A\neq B. Da er vi (per definition) garenteret eksistensen af mindst ét postivit heltal n\in A således at  n\notin B...

–– Prøv om du gøre resten af beviset færdigt, dvs. udfra ovenstående skal du slutte at \varphi_k(A)\neq\varphi_k(B).

Svar #3
04. oktober 2018 af kgsklo

Jeg forstår ikke hvor fra du har, at vi er garanteret eksistensen af mindst et positivt heltal n indeholdt i A og har heller ikke rigtig en ide til hvordan beviset skal fortsættes.
Det er lidt enten/eller :(

Brugbart svar (0)

Svar #4

#3 Jeg forstår ikke hvor fra du har, at vi er garanteret eksistensen af mindst et positivt heltal n indeholdt i A

Fordi hvis der ikke eksitere mindst ét sådan n\in A for hvilket n\notin B, da følger det at A = B eftersom at samtlige elementer i A i så fald vil være identiske med elementerne i B.

#3 Jeg [...] har heller ikke rigtig en ide til hvordan beviset skal fortsættes.
Det er lidt enten/eller :(

Fortsættelse af #2:
   Hvorfor at vi er sikret (per definition af \varphi_k:\mathcal{P}_k(\mathbb{N})\rightarrow\mathbb{N}^k) at n\in\varphi_k(A) og n\notin\varphi_k(B). Dermed følger det at afbildningen \varphi_k:\mathcal{P}_k(\mathbb{N})\rightarrow\mathbb{N}^k er injektiv.

Svar #5

Tusinde tak! 

Det jeg rent faktisk stadig er lidt i tvivl om er, når du skriver "vi er garanteret eksistensen af mindst et POSITIVT heltal n indeholdt i A".
Forstår jeg det forkert, hvis jeg siger, at det er fordi vi fra opgaven ved, at k er større eller lig med 1?

Brugbart svar (0)

Svar #6

Forstår jeg det forkert, hvis jeg siger, at det er fordi vi fra opgaven ved, at k er større eller lig med 1?

Ja, du forstår det forkert.

Lad

A = \{a_1,a_2,\ldots,a_k\}

og

B = \{b_1,b_2,\ldots,b_k\},

for a_1,a_2,\ldots,a_k,b_1,b_2,\ldots,b_k\in\mathbb{N}. At A\neq B betyder at jeg kan finde mindst ét element (lad os kalde det a_j) i mængden A således at a_j ikke er indeholdt i mængden B. For hvis jeg ikke kunne finde et sådan element i A da vil mængden B blot være en permutation af elementerne i mængden A og dermed vil A = B.

–– Det er dog vigtigt at både A og B indeholder det samme antal af elementer fra \mathbb{N}.

Svar #7

Jeg tror du misforstod mit spørgsmål. Jeg forstod godt, at der måtte findes mindst et element i A, som ikke var indeholdt i B, hvis der skulle gælde, at de var forskellige. 
Forstod bare ikke, hvorfor den var positiv, men det fremgik også af din besvarelse. Kan nemlig se de skal være indehold i de naturlige tal. 

Brugbart svar (0)

Svar #8

Jeg tror du misforstod mit spørgsmål. Jeg forstod godt, at der måtte findes mindst et element i A, som ikke var indeholdt i B, hvis der skulle gælde, at de var forskellige. 
Forstod bare ikke, hvorfor den var positiv, men det fremgik også af din besvarelse. Kan nemlig se de skal være indehold i de naturlige tal. 

Ja, undskyld jeg mistod dit spørgsmål.

Ja, det er korrekt det er et postivt heltal fordi elementerne i A og B per definition er naturlige tal.

Skriv et svar til: Matematik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.