Matematik

Hvordan bestemmer jeg forskriften?

06. oktober 2018 af Gymsv - Niveau: B-niveau

Hejsa

Er der en der kan hjælpe med opgave c. Her skal jeg bestemme forskriften for den grå graf

På forhånd tak

Vedhæftet fil: Opg Fkt analyse III.docx

Brugbart svar (1)

Svar #1
06. oktober 2018 af mathon

Den fremgår af dine egen beregning 
https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1853113#1853122

                                  P(x)=-0.2x^3+1.195x^2+0.7x+2


Svar #2
06. oktober 2018 af Gymsv

nåå gud ja:))


Brugbart svar (1)

Svar #3
06. oktober 2018 af mathon


                 \begin{array}{llcll} \textup{afledt funktion}& P{\, }'(x)=-0.6x^2+2.39x+0.7 \\\textup{nulpunkter for }P{\, }'(x) &x\in\{-0.274,4.257\}\\ \textup{faktorisering af } P{\, }'(x)&-0.6(x+0.274)(x-4.257) \end{array}

          
                 \textup{fortegnsvariation}
                 \textup{for }f{\,}' (x)\textup{:}                    -              0               +            0               -
                             x\textup{:}         ___________-0.274___________4.257___________
                 \textup{ekstrema:}                              \textup{lok. min}                    \textup{lok. max}        
                 \textup{monotoni}
                 \textup{for }f (x)\textup{:}                \textup{aftagende}                 \textup{voksende}               \textup{aftagende}            


Brugbart svar (1)

Svar #4
06. oktober 2018 af mathon

som jo kun har interesse for x > 0!


Brugbart svar (1)

Svar #5
06. oktober 2018 af mathon

                 x=4.257\quad \textup{er b\aa de lokalt og globalt maksimumspunkt.}

                 \textup{Maksimalt overskud opn\aa s derfor ved afs\ae tningen }4257 \textup{ enheder.} 


Skriv et svar til: Hvordan bestemmer jeg forskriften?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.