Matematik

Funktioner

07. oktober 2018 af Emil0001 - Niveau: B-niveau

Hvad menes der med beregn vinklen mellem de to linjer? altså hvilken vinkel? for der er jo flere vinkler, som giver forskellige svar og er vedhæftet nedenunder.


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. oktober 2018 af OliverHviid

Kom med hele opgavebeskrivelsen.

Anvend ellers at lige vinkler er 180 grader.


Svar #2
07. oktober 2018 af Emil0001

Vi har to linjeær funktioner f og g, hvor grafen for linjen f går igennem punkterne: A(-1;2) ogB (-0,5;3), imens linjen g går igennem: C(0;-2) og D(-4;2).

Jeg fik f's linjeær forskrift til:y=2x+5, imens g's til y=-1x-2 og dernæst fandt jeg beskæringen mellem dem, og det blev så til (-2,33;0,4).

Nu skal jeg så beregne vinklen mellem de to linjer, hvilken en er det så? og kan dog gøre det på geogebra, men hvordan kan man gøre det uden geogebra?


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. oktober 2018 af guuoo2

Hvordan ser opgaven ud?


Svar #4
07. oktober 2018 af Emil0001

Neden under har jeg vedhæftet er hvad de spørger om og jeg mangler kun de sidste med vinklen, ellers så ovenpå er der en graf til hvordan selve de to linjeær funktioner ser ud


Brugbart svar (1)

Svar #5
07. oktober 2018 af guuoo2

Angiv både hvad den stumpe og spidse vinkel mellem linjerne er


Brugbart svar (1)

Svar #6
07. oktober 2018 af mathon

                            \small \small \begin{array}{|c|c|c|c|c|c|c|} x_1&y_1&x_2&y_2&a=\frac{y_2-y_1}{x_2-x_1}&b=a_1-a\cdot x_1&\textup{f(x)=y=ax+b}\\ \hline -1&2&-\tfrac{1}{2}&3&&& \end{array}

                            \small \small \small \begin{array}{|c|c|c|c|c|c|c|} x_1&y_1&x_2&y_2&a=\frac{y_2-y_1}{x_2-x_1}&b=a_1-a\cdot x_1&\textup{g(x)=y=ax+b}\\ \hline 0&-2&-4&2&&& \end{array}


Brugbart svar (1)

Svar #7
07. oktober 2018 af mathon

\small \textbf{\textsl{linjer:}}
                                \small y=a_2x+b_2 
                                \small y=a_1x+b_1
\small \textbf{\textsl{linjernes mellemliggende vinkel }}\mathbf{\delta}\textup{:}

                                \small \tan\left ( \delta_{spids} \right )=\frac{\left | a_2-a_1 \right |}{\left |1+a_2\cdot a_1 \right |}


Skriv et svar til: Funktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.