Matematik

Opgave pakkemaskinen.

15. oktober 2018 af HKCamilla - Niveau: 10. klasse

Jeg har problemer med denne opgave, hvor der står:

Når kartoflerne fra Lammefjorden skal pakkes, køres de igennem en pakkemaskine. I maskinen er der en vægt, som vejer kartoflerne, inden  de bliver pakket i poser.

For at kontrollere om vægten i pakkemaskinen vejer korrekt, tager man 200 poser til side og vejer dem igen. I tabellen i regnearket ses resultatet af de første 190 vejninger. De sidste 10 vejninger mangler.

Krav til pakkemaskinen: 
1. Hver pose skal indeholde mindst 1500 gram
2. Posernes indhold må i gennemsnit ikke afvige med mere end 7 gram fra de 1500 gram.

Jeg har siddet og stirret mig helt blind i opgaven og kan slet ikke se, hvordan jeg skal løse den?

Har vedhæftet et billede af alle tallene inklusiv de tomme celler.

Vedhæftet fil: Pakkemaskinen.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. oktober 2018 af Riehm4

Jeg har måske misforstået noget, men jeg er stadig lidt usikker på hvad det er du skal regne ud. Altså hvad er opgaven? Skal man udfylde de tomme felter eller...?


Svar #2
15. oktober 2018 af HKCamilla

Ja, de tomme felter skal udfyldes, for man skal beregne vægten på de sidste 10 poser kartofler.

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. oktober 2018 af Eksperimentalfysikeren

Så mangler der oplysninger. Hvilke krav er der til de tal, der skal stå i de tomme felter?


Svar #4
15. oktober 2018 af HKCamilla

Det her er alle oplysninger, der er. Der er ikke flere. Har skrevet alt, hvad der stod.

Brugbart svar (0)

Svar #5
15. oktober 2018 af SuneChr

Jeg kunne forestille mig følgende:

  (*)  Samlet vægt, uden afvigelse, af 200 poser:                        200 poser á 1500 g  =  300000 g
 (**)  Samlet maksimal afvigelse af 200 poser:                            200 poser á 7 g       =      1400 g
(***)  Samlet vægt, med maksimal afvigelse, af 200 poser:         (*) + (**)                   =  301400 g

Lægger vi de givne 190 posers vægt sammen og trækker fra (***) får vi en difference,
som fordeles ligeligt på de sidste ti rubrikker i skemaet.


    


Brugbart svar (0)

Svar #6
15. oktober 2018 af Eksperimentalfysikeren

Der må være andre oplysninger. Ellers kan jo bare skrive tilfældige tal i felterne. Står der noget om, at pakkemaskinen består testen, eller at den ikke består testen?


Svar #7
15. oktober 2018 af HKCamilla

#6
Der må være andre oplysninger. Ellers kan jo bare skrive tilfældige tal i felterne. Står der noget om, at pakkemaskinen består testen, eller at den ikke består testen?

Som sagt er det eneste der står i opgaven er dette, der allerede er skrevet.

Brugbart svar (0)

Svar #8
16. oktober 2018 af AMelev

Kan du ikke tage et billede af hele opgaven og lægge op.


Svar #9
16. oktober 2018 af HKCamilla

#8
Kan du ikke tage et billede af hele opgaven og lægge op.

Gør ingen forskel. Har skrevet alt der stod og i Excel er der kun denne tabel. Og så skal de sidste 10 felter udfyldes. Men jeg kan kigge på det når jeg kommer hjem.

Svar #10
16. oktober 2018 af HKCamilla

Her er hele opgaven.

Brugbart svar (0)

Svar #11
16. oktober 2018 af Riehm4

Jeg kan ikke se hvad meningen er med opgaven. Måske misforstår jeg noget, men det virker stadig til at være dårligt forklaret.


Brugbart svar (0)

Svar #12
16. oktober 2018 af AMelev

#9 Det gjorde en stor forskel, for nu kom selve spørgsmålet med.
Spørgsmålet er, hvad de sidste 10 poser højst må veje gennemsnitligt, hvis kravene skal overholdes.
Det betyder, at det #5 har forestillet sig, er korrekt. Du skal altså bare følge anvisningerne derfra.

Der er en detalje, som man åbenbart har valgt at se bort fra, nemlig posernes vægt. Ved pakningen vejes kartoflerne FØR de kommes i poser, men ved kontrolvejningen vejes de i poserne.


Brugbart svar (2)

Svar #13
16. oktober 2018 af SuneChr

Med supplementet i # 10 til opgaven skal # 5 korrigeres, så tallene passer.
Lad os nøje med at summere det overskydende antal gram (udover de 1500) for de 190 vejninger.
Her fås 752 g.
Alle 200 poser må højst have et overskydende på  200·7 g
Sæt det samlede overskydende for de ti ukendte vejninger til 10·n
Da har vi uligheden:
   752 + 10·n  ≤  200·7
Løs uligheden hvor n skal være det største hele tal, der gør uligheden sand.


Brugbart svar (0)

Svar #14
16. oktober 2018 af Eksperimentalfysikeren

Hvis betingelse 2 skal opfyldes, skal der samlet højst være 200*1507g ialt.

De første 190 posers samlede indhold finder du ved at addere alle tallene i regnearket. Du trækker dette tal fra de 200*1507g. Derved får du den største værdi, der kan accepteres for de sidste 10 til sammen. Derefter dividerer du med 10 for at finde gennemsnittet.


Skriv et svar til: Opgave pakkemaskinen.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.