Matematik

Matematik nulreglen

15. oktober 2018 af ddfdfdf (Slettet) - Niveau: C-niveau

har udregnet denne her ligning men har ikke fået 0 til et af ledene, hvad har jeg gjort forkert eller er det rigtigt? 

se vedhæftet billede

Vedhæftet fil: nulreglen2.jpg

Svar #1
15. oktober 2018 af ddfdfdf (Slettet)


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. oktober 2018 af mathon

                    \small \left (3x+2 \right )\cdot \left (3x-4 \right )=0

                    \small 3\cdot \left (x+\tfrac{2}{3} \right )\cdot 3\left (x-\tfrac{4}{3} \right )=0

                    \small x=\left\{\begin{matrix} -\frac{2}{3}\\ \frac{4}{3} \end{matrix}\right.


Svar #3
15. oktober 2018 af ddfdfdf (Slettet)

hm min lærer sagde at man skulle tage en parentes af gangen, også se om det gav nul, så en af dem skal give nul. 


Svar #4
15. oktober 2018 af ddfdfdf (Slettet)

p*q=0 

p=o  eller q=0


Brugbart svar (1)

Svar #5
15. oktober 2018 af mathon

én parentes af gangen:

                                         \small \left ( x+\tfrac{2}{3} \right )=0\Leftrightarrow x=-\tfrac{2}{3}

                                         \small \left ( x-\tfrac{4}{3} \right )=0\Leftrightarrow x=\tfrac{4}{3}


Svar #6
15. oktober 2018 af ddfdfdf (Slettet)

forstår ikke hvorfor ingen af dem giver præcist nul når der står i min bog "nulreglen siger, at et produkt er 0, netop når en af faktorerne er 0."


Brugbart svar (1)

Svar #7
15. oktober 2018 af mathon

                         \small \small 9\cdot \left (x+\tfrac{2}{3} \right )\cdot \left (x-\tfrac{4}{3} \right )=0         \small \textup{3 faktorer hvoraf den ene ikke kan v\ae re 0.}

                         \small \small 9\cdot \left (\underset{\textup{0 for x = -}\tfrac{2}{3}}{\underbrace{x+\tfrac{2}{3}}} \right )\cdot \left (\underset{\textup{0 for x = }\tfrac{4}{3}}{\underbrace{x-\tfrac{4}{3}}} \right )=0


Svar #8
15. oktober 2018 af ddfdfdf (Slettet)

tak for hjælpen:)


Skriv et svar til: Matematik nulreglen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.