Matematik

Strukturerede Populationsmodeller

25. oktober 2018 af sebkn - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, sidder fast i opgave 6,7og 8. Mangler lidt at finde den rødetråd der skal til for at kunne løse den. Vi har prøvet at indsætte for F0=1, og vores M.h.i=3, men det giver os ikke rigitg noget vi kan bruge til noget.


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. oktober 2018 af swpply (Slettet)

Opgave 6) er en naturlig forlængelse af opgave 5) (se tråd) –– så hvad præcist er du i tvivl omkring? Prøv evt. at vedhæfte jeres forsøg/"approach" på en besvarelse heraf.


Svar #2
25. oktober 2018 af sebkn

Hvis det er en naturlig forlængelse, er det eneste man så skal at ændre værdier i sin matrix, fra opgave 5 til 6? Det her er hvad jeg har prøvet på, men giver ikke så meget meningen for mig.

Vedhæftet fil:3.png

Brugbart svar (0)

Svar #3
25. oktober 2018 af swpply (Slettet)

Husk vi høster kun de sidste to stadier i populationsmodellen, hvorfor at

          \mathbf{T} = \begin{pmatrix}-f_0-m_0 & 0 & 0 & 0 & 0 \\ f_0 & -f_0-m_0 & 0 & 0 & 0 \\ 0 & f_0 & -f_0-m_0 & 0 & 0 \\ 0 & 0 & f_0 & -f_0 - m_0 -m_{h,4} & 0 \\ 0 & 0 & 0 & f_0 & -m_0-m_{h,5} \end{pmatrix}

Med andre ord m_{h,i} = 0 for i = 1,2,3. Husk også at f_{i-1,i} = f_0 og at m_0 betegner en konstant dødelighed for samtlige stadier i populationsmodellen.


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. oktober 2018 af Cecile1610 (Slettet)

Jeg sidder også med problemer med opg. 6. For hvordan plotter man strukturen? 
 


Skriv et svar til: Strukturerede Populationsmodeller

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.