Matematik

Amazonfloden matematik

08. november 2018 af sebkn - Niveau: Universitet/Videregående

Sidder lidt med denne opgave der driller

Jeg har fået opstillet min matrix B, og min matrix som skal stå for rotationen af afbildningen

B=<0.09,1.15>

Aθ=<-cos(pi/4),-sin(pi/4)|sin(pi/4),-cos(pi/4)>

Er også ret så blank på opgave 5b :)

Vedhæftet fil: Opgave 5.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. november 2018 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
08. november 2018 af peter lind

Din matrix B er slet ikke nogen matrix men en vektor. Du skal lave en translation der er minus denne vektor.

Jeg ved ikke hvad ligning 3.8 er og heller ikke hvad H er


Svar #3
08. november 2018 af sebkn

Mente også vektor, min fejl. Vedlægger lige hele opgaven. Men som jeg ser, jeg har jeg hvor meget firkanten skal flytte jeg af x,y aksen, hvor meget den skal rotere. Men ikke hvor meget den skal nedskaleres.

Fandt også dette link og Hacks lov, hvis det skulle være til nytte: 

https://www.researchgate.net/publication/228609510_On_Hack's_law?fbclid=IwAR2Rgd15uo1Ts6rFqurMPdsuWANcZO9k8tmBnDUnzot4HsNDqDSJ0I2EfiA

Vedhæftet fil:Tema3_SkalaInvarians.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #4
08. november 2018 af peter lind

Du har at

Lparallel = k*LvinkelretH

L'parallel = k*L'vinkeretH

og deraf

(L/L')parallel = (L/L')vinkelretH

Med hensyn til H. Du skal selv til at måle på kortet for at finde H

Du skal se på  forholdet mellem de vinkelrette bifloder og længden floden. Det fremgår af internetsiden du har henvist til


Svar #5
09. november 2018 af sebkn

Forstår stadig ikke helt, hvordan du man finder L'parallel og L'vinkelret. Det eneste jeg har er Lvinkelret og Lparallel, har sat H=1


Brugbart svar (0)

Svar #6
09. november 2018 af Eksperimentalfysikeren

Så vidt jeg kan se, har du fortegnsfejl i matricen

Aθ=<-cos(pi/4),-sin(pi/4)|sin(pi/4),-cos(pi/4)>

Jeg opfatter skrivemåden som matricens rækker sat efter hinanden. De numeriske værdier er korrekte. En metode til at finde A på: Find billederne af de to vektorer <1,0> og <0,1> Det er søjlerne i A.

Skaleringen kan findes ved hjælp af punktet <1.00,1.67>. Det er hjørket af det store rektangel og ligger på den korte side af det lille rektangel. Jeg vil kalde det K og skalafaktoren s.

Du skal finde en transformation af formen <z,w> = <x,y>AΘs+B. Her kan du indsætte K's koordinater kx og ky: <kx,ky> = <x,ky>AΘs+B. Du ved, at K ligger på den korte side i det lille rektangel, så det kan komme ud som resultat af afbildningen af et punkt på den lille side i det store rektangel, hvorfor du kender y-koordinaten i det store rektangel. Du kender ikke x-koordinaten her, så derfor står der kun x på denne plads. Hermed har du to ligninger med to ubekendte x og s. Jeg spekulerer på, om der er en anden metode, men K vil være nøglen under alle omstændigheder.


Skriv et svar til: Amazonfloden matematik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.