Biologi

Mitose, de fire faser.

09. november 2018 af Rasko90 - Niveau: C-niveau

Jeg er i gang med et forsøg med Mitose i en løgrod. Jeg skal identificere de fire faser i Mitose.

Er der nogle som er skarpe på det, der kan kigge på min vedhæftet fil og forklare mig om jeg har ramt helt forkert ? Det er et billedet af et mikroskop hvor jeg har fremhævet nogle steder hvor jeg tror de forskellige faser er i gang.

På forhånd mange tusind tak.

/Rasmus

Vedhæftet fil: Mitose.PNG

Svar #1
09. november 2018 af Rasko90

Hellere se dette vedhæftet billedet, det er efter jeg fik kigget på det igen.

Vedhæftet fil:faser.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #2
09. november 2018 af Lillon (Slettet)

Hej Rasmus,

Dit billede er desværre ikke særlig skarpt, prøv at øge kontrasten.

Dine markeringer billede 1:

Telofase - ja.

3x Metafase - 2x  ja. Jeg er i tvivl om cellen til højre er i metafase. Er der en sort rund plet (til højre)? Det kunne være en nucleolus, og kromosomerne er synlige - det er måske (sen) profase. Har du mulighed for at vælge en højere forstørrelse? Med det her billede er det svært at identificere profasen.

2x Anafase - ja.

Interfase? - ja. Til højre: lige efter cytokinese.

Meta/ telo? - cellernes delingsplan i dit billede er | ikke ---   - og jeg tror, man kan se nucleoli.


Brugbart svar (1)

Svar #3
09. november 2018 af Lillon (Slettet)

Billede 2:

1, interfase og 4, anafase: Ok. - 2, profase: mmmh ja, der er et bedre eksempel mellem 3 og 4 - 3, metafase: ?!, dine første 2 eksempler (billede 1) er bedre - 5, telofase: nej, se mit svar #2


Svar #4
09. november 2018 af Rasko90

Tusind tak Lillon, fik skrevet en super fin journal udfra din hjælp!

Har vedhæftet mit resultat til denne besked, som jeg også har brugt i min journal, håber jeg ramte rigtigt.

Tak igen for hjælpen.

Vedhæftet fil:Mitose.PNG

Skriv et svar til: Mitose, de fire faser.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.