Matematik

Hjælp til excel - hvad gør jeg galt?

20. november 2018 af sansas - Niveau: Universitet/Videregående

Hej 

Jeg har den her opgave, hvor nogle værdier skal indtastes og afbildes. 

Opgaven er sådan formuleret: https://imgur.com/a/JIJzh6m

Jeg forstår bare ikke, hvorfor min anden graf ikke ligner den fra facit. Hvad er det jeg gør galt? Her har jeg vedhæftet begge grafer, den første er facit og den anden er min besvarelse. 

https://imgur.com/a/OhQICiW

Håber at I kan hjælpe mig. Tak på forhånd. 

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. november 2018 af SådanDa

Du har vist bare byttet rundt på akserne, således at du, så at sige, har plottet log(C) som funktion af gamma i stedet?

Svar #2
20. november 2018 af sansas

Altså burde logC ikke være på x-aksen og gamme på y-aksen? Det har de da også gjort, men jeg får hverken samme graf eller funktion :/ 

Brugbart svar (0)

Svar #3
20. november 2018 af AMelev

Jo og Ja, men du har ikke gjort det. Du har ganske vist skrevet det på akserne, men du har de negative Log-værdier op ad 2.aksen.

Svar #4

Kan en af jer vise mig det? Jeg bliver sinddsyg. Har nu prøvet at plotte enten logC mod gamma, og gamma mod logC og der sker intet ... 

Brugbart svar (1)

Svar #5

N år du skal afsætte γ som funktion af Log(C), skal du have Log(C) ud ad 1.aksen og γ op ad 2. aksen. Det skriver du også, at du har, men det er log(C)-værdierne, du har afsat på 2.aksen og γ-værdierne på 1.aksen.
Det er nok at skrive, at man vil gøre det - man skal også gøre det :).

Vedhæftet fil:Billede.jpg

Svar #6

Arh, kan se det nu. Mange tak for hjælpen! Det virker nu. :-)

Svar #7

Ved I egentlig hvordan de har fået to funktioner? Jeg prøvede selv, men får kun en enkelt funktion, og den stemmer slet ikke overens med deres... 

Brugbart svar (1)

Svar #8

De har delt op og lavet regression på de første punkter, som de vurderede lå på linje og derefter lavet regression på de sidste.

Skriv et svar til: Hjælp til excel - hvad gør jeg galt?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.