Matematik

Hvordan forklarer man hvorfor man kan bruge determinant til at afgøre om to vektorer er parallelle?

25. november 2018 af AN1234 - Niveau: A-niveau

Ved hjælp af viden om prikproduktet skal jeg forklare hvorfor man kan bruge determinant til at afgøre om to vektorer er parallelle. Er lidt på bar bund og er i tvivl om hvordan jeg skal gøre dette. På forhånd tak! :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. november 2018 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. november 2018 af AMelev

\vec{a}||\vec{b}\Leftrightarrow \vec{a}\bot\widehat{\vec{b}}
Udnyt sammenhængen mellem ortogonale vektorer og deres skalarprodukt, regn lidt - og VUPTI, så er den der.


Svar #3
25. november 2018 af AN1234

Forstår stadig ikke hvordan jeg skal gribe det an. Kan jeg ikke bare sige at hvis skalarproduktet mellem vektor a hat og vektor b er lig 0 så må vektor a hat være vinkelret på vektor b, og da vektor a hat er vinkelret på vektor a så må vektor a og vektor b være parallelle?


Brugbart svar (0)

Svar #4
25. november 2018 af AMelev

Jo, men du skal så beregne skalarproduktet mellem vektor a hat og vektor b og vise, at det er determinanten - ellers har du jo ingen forbindelse til, at determinanten skal være 0.


Skriv et svar til: Hvordan forklarer man hvorfor man kan bruge determinant til at afgøre om to vektorer er parallelle?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.