Matematik

skriftlige matematik eksamen (spørgsmål)

06. december 2018 af hejmedjer1239 - Niveau: A-niveau

Hvor mange decimaler anbefaler i at man bruger i cas? Er afregning nødvendigt eller kan jeg bare tager det resultat jeg får og give en konklusion til det?

Når man har et spørgsmål, skal man så give en tekstforklaring omkring hvad spørgsmålet går ud på, eller kan man bare begynde at svare fra starten af? 

Har i ellers nogle gode tips til selve eksamen? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. december 2018 af JulieW99

Benyt 7 decimaler - det havde jeg som standard. Afrund ALDRIG!!!!! nogensinde før du skriver din konklusion! Det skaber simpelthen for store fejl i resultatet.

Nej, du skal ikke forklare hvad spørgsmålet går ud på. Du starter bare med at løse det, men skriv ned hvad du gør og hvorfor.

Gode tips: tag det roligt. Løs alle de opgaver du kan først, og vend tilbage til dem der driller dig til slut. Det er dumt at spilde tid på en opgave du ikke kan løse, resulterende i at du ikke når at løse dem du faktisk kan. Opgaverne behøver IKKE at være besvaret kronologisk. Men hold delopgaverne under den opgave de hører til, naturligvis.

- - -

Vh Julie


Svar #2
06. december 2018 af hejmedjer1239

#1

Benyt 7 decimaler - det havde jeg som standard. Afrund ALDRIG!!!!! nogensinde før du skriver din konklusion! Det skaber simpelthen for store fejl i resultatet.

Nej, du skal ikke forklare hvad spørgsmålet går ud på. Du starter bare med at løse det, men skriv ned hvad du gør og hvorfor.

Gode tips: tag det roligt. Løs alle de opgaver du kan først, og vend tilbage til dem der driller dig til slut. Det er dumt at spilde tid på en opgave du ikke kan løse, resulterende i at du ikke når at løse dem du faktisk kan. Opgaverne behøver IKKE at være besvaret kronologisk. Men hold delopgaverne under den opgave de hører til, naturligvis.

Tak! Så, jeg afregner kun i konklusionen. Altså, hvis mit svar er f.eks. 45.4 dage, så afrunder jeg i konklusionen til 45 dage.


Brugbart svar (1)

Svar #3
06. december 2018 af AMelev

Regn så vidt muligt aldrig videre med afrundede tal, men hvis du skal, så er min. 7 decimaler et godt bud..
I konklusionen skal du afrunde i forhold til, hvad der er rimeligt, fx angives antal personer i hele tal, geometriske mål kan med rimelighed angives med samme antal decimaler som de opgivne mål, pengebeløb med 2 decimaler osv.

I princippet skal din besvarelse kunne læses og forstås uden opgaveteksten.
Du skal hente essensen ud af opgaveformuleringen, dvs. du skal angive vigtige oplysninger, men helst på kort form.
Fx x = antal år efter 2005 og f(x) = antal indbyggere i Langtbortistan (målt i mio.)
Model: f(x) = b·ax
Data .....

Så skal du angive, hvad du går i gang med - vend spørgsmålet til en hensigstserklæring. Hvis der står "Bestem ....", så skriv "Bestemmelse af ...."

Følg tippet i #1 og sørg for i prøven med hjælpemidler at gemme, gemme, gemme OG GEMME.
God fornøjelse.


Brugbart svar (1)

Svar #4
06. december 2018 af JulieW99

#2 - ja, netop. Hvis du får et svar der hedder 47,8964537 og skal bruge det for at regne videre til det du skal nå frem til endeligt, så må du ikke runde det af. Ikke før konklusionen. Det kan f.eks. være i forbindelse med at regne sider og vinkler i trekanter.

- - -

Vh Julie


Svar #5
06. december 2018 af hejmedjer1239

Super duper. Tak til jer begge :) 


Skriv et svar til: skriftlige matematik eksamen (spørgsmål)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.